ملخص الجهاز:
"2 زمانی که امپراتوری عثمانی پایههای حضور خود را در بالکان و بوسنی اواخر قرن 15 میلادی مستحکم میکرد،طریقت مولویه به لحاظ نظری و عملی طریقتی شکل یافته بود.
خانقاههای مولویه در بیشتر شهرهای یوگوسلاوی سابق مانند سارایوو،بلگراد،اسکوپیه،موستار،و نیش فعال بودهاند و امروز نیز در تعدادی از این شهرها به فعالیت خود ادامه میدهند.
20 زمانی که امپراتوری عثمانی پایه های حضور خود را در بالکان و بوسنی اواخر قرن 15 میلادی مستحکم میکرد،طریقت مولویه به لحاظ نظری و عملی طریقتی شکل یافته بود.
خانقاههای مولویه در بیشتر شهرهای یوگسلاوی سابق مانند سارایوو، بلگراد،اسکوپیه،موستار،و نیش فعال بودهاند و امروز نیز در تعدادی از این شهرها به فعالیت خود ادامه می دهند.
اشعار مولانا و آثار دیگر او مانند فیهمافیه،همه به زبان فارسی نوشته شده است و بخش اعظم پیروان طریقت مولویه به یادگیری این زبان گرایش داشتهاند تا بتوانند مطالب مولانا را بهتر و بیشتر درک کنند.
برای نمونه میتوان شخصیت اصلی رمان با اهمیت درویش و مرگ نوشته مرحوم محمد سلیموویچ25را به یاد آورد که احمد نام دارد و شیخ خانقاه مولویه است.
26 در میان پیروان مولویه در بوسنی صوفیان متعددی به فارسی شعر میسروده اند که ما در اینجاتنها به ذکر نام برخی از آنان اکتفا میکنیم:حبیبی ددهی بوسنیایی( وفات:1643 م)،مصطفی کاتبی بوسنایی( وفات:1667 م)،درویش سلیمان بوشنیاک معروف به مذاقی(وفات:1676 م)،محمد محتشم و لا گیچ شابانوویچ(وفات 1692 م)، حسن نظمی دده سارایوویی(وفات:1713 م )،حسام بوشنیاک(وفات:1747 م)و فاضل پاشای شریفوویچ(وفات:1882 م)؛دراین جا مخصوصا باید از دو شاعر که مثنوی مولوی را شرح کردهاند،نام برد."