ملخص الجهاز:
"مطبوعات،چالشها و چشماندازها (به تصویر صفحه مراجعه شود)زهرا جعفری (به تصویر صفحه مراجعه شود)سومین سمینار بررسی مسائل مطبوعات ایران به همت مرکز مطالعات و تحقیقات رسانههای معاونت امور مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،یازدهم و دوازدهم اسفند ماه 1383 در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
سردرگمی دولتمردان،سبب سردرگمی روزنامهنگاران شده است در بخش مطبوعات و توسعه دکتر مهدی محسنیانراد،عضو هیأت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) جهتگیری و بایدها و نبایدهای 25 سال گذشته دولتمردان ایران نسبت به مطبوعات و جایگاه آن در آینده را مورد بررسی قرار داد.
علل و اسباب توسعه مطبوعات بعد از دوم خرداد احمد بورقانی،(روزنامهنگار و معاون سابق امور مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)علل و اسببا توسعه مطبوعات بعد از دوم خرداد را،به دو دسته دلایل روساختی و زیرساختی،چون انباشت مطالبات مردم از یک سو و ورود نخبگان در عرصه مطبوعات از سوی دیگر و نیز امکان دسترسی سریع،ارزان و مطمئن به مطبوعات برای بیان مطالب نسبت داد.
وی دورههای محدودی مانند مشروطیت،حکومت مصدق و بهمن 57 را با مرحله پیدایش«فضای عمومی»مساعد فعالیتهای مطبوعاتی در آستانه انقلابهای آزادیخواهی غربی در قرن هجدهم مقایسه نمود و در مورد تجاریشدن مطبوعات ایران گفت:مطبوعات ما در کنار دریافت آگهیهای بخش خصوصی و علاوه بر دریافت یارانههای مستقیم دولتی و از کمکهای غیرمستقیم دولتی و بخش عمومی نیز استفاده میکنند که این الگو شباهت زیادی به گسترش سایر بخشهای اقتصادی دارد.
رسانههای مکتوب الگوی خاص جامعه دانش محور به شمار میآیند احمد مسجدجامعی،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه سومین سمینار بررسی مسائل مطبوعات ایران ضمت بیان این مطلب افزود:مطبوعات،نه تنها ارکان توسعه سیاسی بلکه از ارکان توسعه فرهنگی و اجتماعی محسوب میشوند."