ملخص الجهاز:
"سابقهء مکتوب آموزش نسخ خطی از زمان آغاز تفکر در مورد تدوین برنامه رسمی آموزش کتابداری در دانشگاه تهران یعنی از نیمه دوم دهه 1340 تا کنون،مسؤولان گروه کتابداری دانشگاه تهران از جمله به ضرورت پرداختن به مباحث مربوط به نسخههای خطی و آثار کمیاب در سطوح مختلف آموزش (به تصویر صفحه مراجعه شود) اگر روند صد ساله آموزش کتابداری را بررسی کنیم در مییابیم که کفهء نظری ترازوی تدریس این رشته همواره وزینتر از کفهء عملی آن بوده است که خود این سبب شده است که روشهای تدریس کتابداری به جای الگوهای«شاگرد مداری»،الگوهای «معلم مدار»باشند کتابداری و اطلاعرسانی توجه داشتهاند و درس آشنایی با نسخههای خطی(2 واحد)در بسیاری از دورهعهای تحصیلی توسط استادان مبرز همچون استاد«ایرج افشار»و استاد«عبد الحسین حائری تدریس میشده است.
این برنامه که با کمک جمعی از کارشناسان از جمله استاد زنده یاد محمد تقی دانشپژوه،جناب آقای کامران فانی،دکتر عباس حری و سرکار خانم انصاری تهیه شد،در تاریخ 2/2/1369 به عنوان برنامهء معادل کارشناسی ارشد به تصویب شورای امور اداری استخدامی کشور رسید و چند ماه بعد برای اجرا به گروه آموزشی کتابداری و اطلاعرسانی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ابلاغ شد و پس از انجام آزمون ورودی تعداد 14 نفر برای شرکت در برنامه معرفی شدند و سپس برنامه آموزشی در نیمسال دوم سال تحصیلی 69-1370 آغاز شد،شرح کامل واحدهای ارائه شده(68 واحد)،اساتید و مدرسان این دوره و نام دانشجویان در میزگردی که نگارنده این سطور نیز در آن افتخار حضور داشت،با عنوان«آموزش نسخ خطی،نظرها و دیدگاهها»با حضور اساتید و بانیان این دوره از جمله سرکار خانم انصاری،آقای دکتر عباس حری،استاد دکتر علینقی منزوی و اساتید دیگری چون استاد سید عبد الله انوار،و خانم دکتر بنی اقبال و آقای دکتر فدایی و عراقی و متخصصان نسخ خطی برگزار شد."