ملخص الجهاز:
"این کتاب به بخشهای ذیل تقسیم میشود:خاستگاه دین مهر(هند و ایران)،ستایش مهر،مهر در آسیای کوچک و کماژن، گسترش آیین مهر در امپراطوری رم،افسانههای مهر،قربانی گاو،مهر و خدایان دیگر،مهرابه،جشنهای آیینی،مهریان(گروندگان)،تعمید،مهر و مسیحیت و افزار آیینی مهرابه شهر ریگل.
مترجم در پیش گفتار کتاب اشاره میکند که مهرپرستی تنها پدیدهی ایرانی است که بر سراسر جهان آن روزگار از آسیای کوچک و یونان گرفته تا قلب اروپا و مرزهای اسکاتلند و سرتاسر نوار شمالی آفریقا چیره شد و به ویژه در درههای پیرامون راین و دانوب به اوج شکوفایی خود رسید، این چنین گسترشی از آیین زرتشت با همه بالندگیاش سر نزد.
دیدگاه نویسنده راجع به بخش مهر و مسیحیت این چنین است:او سخن رنان را دربارهی اهمیت آیین مهر و کیش مسیحیت آورده است:«اگر مسیحیت در دوران بالندگی خود به یکی از عوارض مرگآور دچار گشته بود،جهان یکپارچه میترائیست شده بود»مسیحیت به دست اقلیت یهود و از راههای سوریه و آسیای صغیر به یونان و روم گسترش یافت و مهر از ایران و از راه آسیای صغیر به روم و از همه بیشتر از مرزهای رودخانههای دانوب و راین به این امپراتوری پناه جست.
از معایبی که میتوان بر این کتاب برشمرد این است که شاید نویسنده نتوانسته است از پس توصیف صدد صد موضوع انتخابی برآید و همچنین در چهار نوشتاری که از چهار پژوهشگر آمده،در فهرست مطالب بخشهای کتاب بدینگونه آمدهاند:نشانه آیین مهر در دین یهود،مهر در دین مسیح،مهر در آیین اسلام،مهر در باورهای باستانی یونان،دیرینهترین خدا در ایران کهن6 در کتاب به صورت بخشهای مختلف آمدهاند در حالی که این مطالب در یک نوشتار و توسط ابو القاسم اسماعیلپور به نگارس درآمدهاند."