ملخص الجهاز:
"پاسخ به این سؤال که:چگونه میتوان دادههای خام در علوم انسانی را به زبان ماشین محاسبهگر نزدیک کرد؟از مهمترین مباحث در رشتهی«کامپیوتر و علوم انسانی»( Computer and HumanITies )است و در سالهای اخیر نیز با راهاندازی رشتهی«کامپیوتر و تاریخ»در برخی دانشگاههای امریکا و کانادا(و شاید در انگلیس و استرالیا)به مهمترین چالشهای موجود در راه رسیدن به نرمافزارهای قدرتمند تاریخی پرداختهاند.
org/images/assets/pdf/ict/pdf بر این اساس،پنج روش زیر برای استفاده از کامپیوتر در کلاس درس تاریخ مورد آزمایش قرار گرفت: 1-روش منبع:( Resource )،برای دسترسی به اطلاعات تاریخی از منظر منابع تاریخی؛ 2-روش معلمی:( Tutorial )،یعنی کسب دانش نوین و بهدست آوردن نتایج و بازخوردهای آن؛ 3-روش اکتشاف و کنترل:( Exploration and control )از طریق آزمون و ساختن موقعیت؛ 4-روش پشتیبانی:( Support )اطلاعات ارائه شده برای مخاطب؛ 5-روش پیوند:( Link )برای ارتباط متقابل بین افراد با گروهها.
بر این اساس و با استفاده از تکنولوژی،شاخصهای زیر برای ارتقاء سطح آموزش تاریخ،مدنظر قرار میگیرد: -دانستن و درک وقایع تاریخ گذشته؛ -درک تغییر و تحولات گذشته؛ -گردآوری و تجزیه و تحلیل مدارک(آثار،اسناد و تصویر)و ریشه یابی آنها؛ -زبان تاریخ؛ -عقاید و اندیشههای تاریخی؛ -درک ICT و استفاده از آن در فهم تاریخ؛ -ارتباط بین گذشته،حال و جهان امروزی؛ قضاوت بین اختلافات و دیدگاههای مورخین؛ -نقش فیلم،نمایش،هنرهای تجسمی،موزیک،افسانه،شعر و فنآوری اطلاعات در درک تاریخ؛ -جایگاه علم و فنآوری(مانند بررسی DNA و آزمایشان شیمیایی )در شناخت درست تاریخ؛ -تفسیر تاریخی و اینکه دانستن تاریخ،بدون تفسیر آن،ناقص خواهد بود."