ملخص الجهاز:
"تا پیش از سدهی معاصر و نفوذ فرهنگ غرب آنچه از انواع موسیقی در ایران شناخته شده بود،از موسیقی کلاسیک گرفته تا موسیقیهای مردمی،همه در حیطهی سنت قرار داشت و در آموزش و اجرا از خصلتهای هنر سنتی بهره میبرد.
نظام استاد و شاگردی امروزه نیز در فرهنگهایی که به طور کامل از سنت جدا نشدهاند در آموزش برخی از هنرهای سنتی؛از جمله موسیقی سنتی کاربرد دارد.
نظام استاد و شاگردی و آموزش شفاهی در موسیقی کلاسیک عراق که به مقامات( Maqamat ) معروف است نیز چایگاهی ویژه دارد11.
دیدگاههای جدید در زمینهی آموزش موسیقی در ایران نه تنها انحصار شیوهی شفاهی آموزش موسیقی را از بین برده،بلکه رابطهی استاد و شاگردی را نیز دستخوش تغییر کرده است.
از سوی دیگر تحولات متاثر از دنیای مدرن در کم رنگ شدن جنبههای معنوی هنر سنتی که از استاد به شاگرد منتقل میشد مؤثر بوده است و این امر رابطهی تنگاتنگ و معنوی میان استاد و شاگرد را نیز متزلزل کرده است17."