ملخص الجهاز:
"». در حقیقت میتوان این گونه برداشت کرد که اردلان و دوستانش سعی داشتهاند که علایق و تخصصهای خود که همانا پژوهش در موسیقی مقامی ایران است را در قالب تفکری نوین در سینما به تصویر بکشند،ظاهر این ایده در شکل کلی کمی عجیب و تا قسمتی هیجانانگیز است(!)ولی باید دید که این ایده با چه پشتوانهی فکری به وجود آمده:«سینما در غرب متولد شده و سلطهی سیاسی و اقتصادی غربیها آن را به شرق آورده.
». با این تفاسیر میتوان این گونه نتیجهگیری کرد که در حقیقت فرهنگ روستاییان در این مجموعه خود به عنوان سوژهای قرار گرفته تا شاید ابزاری شود برای بازگرداندن فرهنگی بومی به زندگی امروزی آنان:«وقتی یک نوازندهی روستایی در ولایت خود و در مقابل همولایتیها روی پردهی سینما قرار گیرد،آن موقع اهالی روستا احساس میکنند که دیگر مصرفکنندهی این تکنولوژی نیستند بلکه خودشان قدرت تولید نیز دارند."