ملخص الجهاز:
"قندریز در گام بعدی آثار تبریز،از جهت مشاهده دقیق و لمس لحظههای گوناگون زندگی روستایی،به واقعیت و طبیعت نزدیکتر میشود،در عین حال که از نظر شکل نگارش و نوع برخورد تصویری،از واقعیت جزئی نگارانه فاصله میگیرد؛تعدد و تنوع پرسوناژها را در تابلوها بیشتر میکند و انبوهی از عناصر را با شکل و نسبتهایی متناسب با ذهنیت خویش،در بستر نقاشیها میچیند اما نه به حالت اتفاقی یا یکنواخت و ایستا،بلکه با تدبیری تجسمی و تناسبات و ارتباط هایی کاملا حساب شده و متناسب با تصور هنرمند از عالم خیالی افسانهها؛و البته در جهت سیر تحولی آموختههای پیشین و در ترکیب و انسجامی شخصیتر و نوآورانهتر،گونهها و جلوههای زندگی روستایی و حرکتها و ژستهای دامداران و چوپانان روستاهای آذربایجان،در این آثار بیشتر (به تصویر صفحه مراجعه شود) به چشم میخورند:جاری شدن رمه در نشیب تپه،شیوه نشستن نینوازان،گره کردن بقچه نان و پنیر بر نوک چوبدستی و گرفتن آن بر دوش،یا نحوه کول گرفتن و حمل بز با برهای که در مسیر راه و چراگاه دچار حادضه شده و از راه رفتن عاجز است،و دهها صحنه و نشانه تصویری دیگری که به وفور در زندگی چوپانی و دشتهای وسیع اطراف روستاها،دیده میشود.
و یادآوری منابع تصویری ذکر شده،به منزله این نیست که قندریز یا هر هنرمند دیگری که روش بیانش ریشه در زندگی روستایی و آرا و عقاید آنها دارد،به طور مستقیم از آن نقوش یا صور خیال استفاده یا گرتهبرداری (به تصویر صفحه مراجعه شود) کرده،بلکه بیانگر دید باز و توانایی تغییر عناصر و صور او و کاربرد پویا و امروزین آنها در آثارش است،و این استفاده نه تنها از ارزش کار او نمیکاهد،بلکه به آثارش اعتبار مردمی و ارزش ملی و محتوایی میدهد و نشانه خلاقیت سرشار و پیوند محکم او با ریشههای فکری و فرنگی دیار خویش است."