ملخص الجهاز:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) جلوههای تصویری عالم خیال بخش نخست حسین یعقوبیان کارشناسی ارشد تصویرسازی دکتر عبد المجید حسینیراد عضو هیئت علمی پردیس هنرهای زیبا/دانشگاه تهران دکتر مصطفی گودرزی عضو هیئت علمی پردیس هنرهای زیبا/دانشگاه تهران و عضو پیوسته فرهنگستان هنر -مقدمه حاصل سخن اینکه اثر هنری علاوه بر آنکه موضوعی خاص را به تصویر میکشد،همزمان قابلیت این را نیز دارد که بستر مناسبی برای عبور انسان از عالم محسوسات به عالم معانی و کیفیات باطنی فراهم آورد.
خیال به اعتبار اینکه مرئی است و میتوانیم مشاهدهاش کنیم،حضوری این دنیایی و مرتبط با خودآگاهی دارد و به اعتبار آنکه ماده ندارد و صورتی مجرد است،موجودیتی پیدا میکند ماورای طبیعی و مرتبط با ناخودآگاهی،بدینسان خیال با تنفس و زندگی در هردو ساحت خودآگاهی و ناخودآگاهی(ابر خودآگاهی)،همچون واسطهای قادر است اشکال و الوان و اجسام موجود در ناخودآگاهی و یا همان صورتهای عالم اعلی یا مثال را به هشیاری و دنیای آگاه هنرمند پیوند دهد.
تصویرگر نیز به هنگام آفرینش هنری خویش با صورتهایی در ارتباط است که بیشباهت به عالم محسوس نیستند،ولی از آن جایی که این صور مربوط به ساحتی معنوی و غیرمادی هستند،تصاویری را نظارهگری میشویم که در آنها صورت و معنی هردو باهم جمعند.
خیال به اعتبار اینکه مرئی است و میتوانیم مشاهدهاش کنیم، حضوری این دنیایی و مرتبط با خودآگاهی دارد و به اعتبار آنکه ماده ندارد و صورتی مجرد است،موجودیتی پیدا میکند ماورای طبیعی و مرتبط با ناخودآگاهی،بدینسان خیال با تنفس و زندگی در هردو ساحت خودآگاهی و ناخودآگاهی(ابر خودآگاهی)،همچون واسطهای قادر است اشکال و الوان و اجسام موجود در ناخودآگاهی و یا همان صورتهای عالم اعلی یا مثال را به هشیاری برگرداند."