خلاصة:
در این پژوهش در ابتدا به تعریف شهر و روستا و تعریفی که والتر بنیامین از شهر دارد پرداخته میشود.بنیامین فیلسوف و متفکری بود که حاصل پژوهشهای چندسالهاش پیرامون جلوههای گوناگون شهر پاریس را به صورت قطعههایی مجزا نگاشته و آن را«پروژه پاساژها»نامیده بود. برای بنیامین،پاریس،گونهای متن کولاژمانند است.این شهر برای او بیش از هرچیز صحنهای است که در آن نماهای ساختمانهای فلزی و شیشهای،پوسترهای رنگارنگ،گالریها و نمایشگاههای بزرگ جهانی،سالنهای اپرا و تئاتر،پاساژها،مدها،عابران و غیره حروف متنی را تشکیل میدهند که باید آنها را فهمید و توضیح داد:صحنهای پس از صفحه،و کوچهای پس از کوچه.در بخشی دیگر از این مقاله و در ادامه،برای آرا و نظرات بنیامین،به تعاریف گوناگونی که برای فتومونتاژ وجود دارد و تاریخچهی مختصر آن پرداخت میشود.در انتها نیز،چندتن از هنرمندان خلاق در عرصه فتومونتاژ معرفی میشوند.
ملخص الجهاز:
"-سالشمار زندگی والتر بنیامین 1892تولد در برلین 1912 دیپلم در رشته ادبیات،در برلین 1917-1912 تحصیل فلسفه در فرایبورگ،برلین،مونیخ،آشنایی با راینر ماریا ریلکه در مونیخ، آشنایی با ادبیات سمبولیسم فرانسوی 1917 ازدواج با دوراپولاک 1919 احراز مقام دکترا 1920 بازگشت به برلین،مشکلات اقتصادی 1923 دانشگاه فرانکفورت،نخستین اشنایی با تئودور آدورنو و آغاز همکاری با اعضای«مکتب فرانکفورت» 1925 ناکامی در احراز مقام استادی[به دلیل رد شدن رساله وی با عنوان«خاستگاه سوگنامه آلمان»] 27/1926 سفر به مسکو 1929-1927 آشنایی با توشتههای سوررئالیستها،نوشتن مقالاتی در باب فضاها و معماری پاریس تحت تأثیر سوررئالیستها،[آغاز طرح پاساژها] 1929 دیدار با برتولت برشت 1930 جدایی از دو راپولاک 1933 به قدرت رسیدن نازیها در آلمان،مهاجرت به پاریس 1934 پیگیری طرح«کتاب پاساژها» 35/1934 اقامت در پاریس نزد برتولت برشت 1936 نوشتن مقاله«اثر هنری در دوران تکثیر مکانیکی آن» 38/1937 ادامه طرح پاساژها با محوریت اشعار شارل بودلر 1938 واپسین اقامت نزد برشت در دانمارک 40/1939 پیشروی ارتش نازی در خاک فرانسه،عزیمت به اسپانیا 1940 مرگ در اثر خودکشی با مورفین،در روستایپور-بو در کوهستان پیرنه در مرز فرانسه و اسپانیا مقدمه -فتومونتاژ چیست؟ تعاریف گوناگونی برای فتومونتاژ وجود دارد،ولی به طور کلی تکنیکی است که به به واسطه روش (به تصویر صفحه مراجعه شود) ساخت و تولیدش شناخته و تعریف میشود."