ملخص الجهاز:
"قومشناسی و انسانشناسی نوین امر قدسی را براساس یک نظریهء طبیعی که در سنت و در تنوعی نمادگرایی و برخی نظامهای ارتباط محاط شده است مورد توجه قرار میدهد.
تفکر انسانها به آسانی قادر به درک امر قدسی نیست و دانش تحصلی نیز کمتر میتواند این پدیده را تعریف کند.
آن دسته از جوامع سنتی که مورد مطالعهء انسانشناسی واقع شدهاند،به قدری متعدد و متنوع هستند که هیچ تفسیر و نظریهء واحدی نمیتواند بدون افراط و یا سوء استفاده از این تنوع،امر قدسی را به نحو بارزی تعریف کند.
و نیز توجه دیدگاه انسانشناسی نوین دربارهء تغییر امر قدسی در جوامع سنتی خود را بر«شکلهای بیشتر ابتدایی حیات دینی»متمرکز ساختهایم که امر قدسی،خود را بیشتر و به شکل بسیار وسیعی نمایان یا واضح میگرداند.
انسانشناسی نوین امر قدسی را از زاویهء اسطوره، مناسک،قربانی کردن و نیز ملاحظهء مفاهیم مرتبط با گفتار (یا«کلمه»)،نماد و تصویر(اولیاء)استنادی به شخص، مورد مطالعه قرار میدهد.
انسانشناسی نوین امر قدسی را از این دیدگاه که چه سهمی در اعطای معنی و ایجاد ارتباط بین انسانها،سایر موجودات و جهان و شکلگیری نظم و بینظمی دارد،مورد مطالعه قرار میدهد و در نتیجه نمیتواند مسئلهء خشونت را نادیده بگیرد.
به عنوان مثال از تلکهای دنیای باستان معتقد بودند که جهان به نحو مداوم در معرض نابودی و بازگشت به هرجومرج و بینظمی است و به همین دلیل راه چاره را در قربانی کردن انسانها،آن هم در روزهای بیشماری از سال میدانستند،چراکه به نظر آنان تنها این عمل میتوانست از«یورش نیستی»جلوگیری کند."