ملخص الجهاز:
"همچنین ابو جعفر بن حسن بن علی طوسی(متوفی 2901 ق)7احمد بن ادریس حلی(متوفی 895 ق)8،شیخ بهایی(متوفی 1301 ق)9،ملامحسن فیض کاشانی(متوفی 2901 ق)01سید علی طباطبایی(متوفی 1321 ق)11،محمد حسن نجفی(متوفی 6621 ق)21، سید عبد الکریم موسوی اردبیلی31و سید محمد حسینی شیرازی41 نیز آرایی مشابه دارند که به منظور جلوگیری از تطویل کلام از ذکر آنها خودداری میگردد.
همچنین در آراء اکثر علما نظیر محقق حلی(متوفی 974 ق)04، بهاء الدین محمد اصفهانی«فاضل هندی»(متوفی 731 ق)14سید علی طباطبایی(متوفی 1321 ق)24،محمد حسن نجفی34و سید ابو الحسن اصفهانی44این آراء آمده است که ماحصل آن این است که خوردن سموم قاتله حرام بوده و چیزهایی که استعمال مقدار کم آن کشنده و خطرناک نیست و استعمال زیاد آن خطرناک است نیز استعمال زیاد آن را حرام شمرده یا جایز ندانستهاند.
و اتفق علماء عصرنا و ما قبله من العصور التی ظهرت فیها علی تحریمها»64 قاعده:کسی که چیزی را که عقل را از کار میاندازد تناول کند،دو صورت دارد:یا اینکه علاوه بر عقل،حواس را نیز از کار میاندازد یا نه،اولی(از کار انداختن حواس)را مرقد گویند و دومی یا علاوه بر آن نشئگی و سرور و قوت نفس برای اکثر تناول کنندگان حاصل میشود یا نه،اولی را مسکر گویند و دومی را مفسد عقل مثل بنگ و شوکران و گیاهی که معروف به حشیش است.
کاسبی مگر قحط است که انسان هروئین فروشی کند؟» ب)آرای فقهای سنت در ادامه،جهت تکمیل بحث به آراء تعدادی از فقهای اهل سنن اشاره خواهد شد:15 1-محمد بن عبد الله العزی(متوفی 645-ه-ق) «مصرف بنگ و حشیش و افیون حرام است لیکن حرمتش کمتر از خمر است،اگر مقداری از آن را مصرف کند حدی ندارد،اگرچه مست شود بلکه کمتر از حد،تعزیر میشود»25 2-قاضی خان محمود الاوزجندی(متوفی 295 ه-ق) «کسی که عقلش به وسیله بنگ و شیر رماک زائل شود طلاق دادن همسرش و آزاد کردن بندهاش نافذ درست نیست»35."