خلاصة:
در پژوهش حاضر که هدف آن مقایسهء دانشجویان موفق و ناموفق است،چهار ویژگی فردی و خانوادگی دانشجو،استادان،برنامهء درسی و محیط،مطالعه شد.جامعهء آماری شامل تمام 491 دانشجوی سال آخر رشتهء کشاورزی دانشگاه تهران میشود.این نوع تحقیق از نوع علی- مقایسهای بوده و اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه و بررسی پروندههای تحصیلی داشنجویان جمعآوری گردیده است.پایایی پرسشنامه به وسیلهء آزمون کرونباخ آلفا تأیید شد.نتایج حاصل از مقایسهء میانگینها به وسیلهء آزمون t و من وایتنی حاکی از تفاوت معنیداری بین معدل دیپلم،برنامهریزی تحصیلی،انگیزه،تحصیلات پدر،درآمد ماهانهء والدین،تعداد اعضای خانواده و تجهیزات آموزشی دانشجویان موفق و ناموفق است.نتایج رگرسیون برای دانشجویان موفق نشان داد که 95/2 درصد از تغییرات متغیر وابستهء موفقیت تحصیلی را 4 متغیر ویژگیهای علمی اعضای هیئت علمی،انگیزه،تجهیزات آموزشی و ویژگیهای برنامهء درسی تبیین مینماید.همچنین همین نتایج برای دانشجویان ناموفق نشان داد که 17/1 درصد از تغییرات متغیر وابستهء موفقیت تحصیلی را 3 متغیر معدل دیپلم،محیط عاطفی و ویژگیهای علمی اعضای هیئت علمی تبیین میکنند.
ملخص الجهاز:
"اعضای خانواده و تجهیزات آموزشی دانشجویان موفق و ناموفق است.
دانشجویان موفق نشان داد که 95/2 درصد از تغییرات متغیر وابستهء موفقیت تحصیلی را 4
است به وسیلهء آموزشگران ایجاد میشود و 52 درصد اختلاف بین پیشرفت دانشجویان را پیشبینی
مقطع کارشناسی کشاورزی دانشگاه تهران است که از این تعداد 491 نفر به پرسشنامهها پاسخ دادند و
Wong متغیرهای مستقل این تحقیق شامل ویژگیهای فردی دانشجویان(معدل دیپلم،ساعات
دانشجویان ناموفق بیشتر است و تفاوت بین معدل دیپلم آنها در سطح 1 درصد معنیدار
نتایج ارائه شده در جدول 2 نشان میدهد که دانشجویان موفق برای برنامهریزی تحصیلی
تحصیل برخوردارند که تفاوت بین آنها نیز در سزح 1 درصد معنیدار بوده است.
مقایسه با نظریات دانشجویان ناموفق قرار دارد ولی تفاوت بین آنها معنیدار نبوده است.
تجهیزات آموزشی کمتر از نظریات دانشجویان ناموفق است و تفاوت میانگینها در سطح
جدول 5-رابطهء بین عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی(دانشجویان دارای معدل بالاتر از
جدول 6-رابطهء بین عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی(دانشجویان دارای معدل کمتر از
نتیجهء تحقیق حاضر بیانگر این مطلب است که در کل دانشجویان ناموفق از لحاظ شرایط
بر موفقیت تحصیلی دانشجویان است و سایر خصوصیاتهای خانواده مانند سطح درآمد،
تحصیل در مقایسه با دانشجویان ناموفق برخوردارند و این تفاوت در سطح 1 درصد معنیدار
یافتههای حاصل از رگرسیون برای دانشجویان موفق نشان داد که از میان متغیرهای مورد
برنامهء درسی یکی از ارکان مهم و تأثیرگذار در موفقیت تحصیلی است که میتواند حتی
یافتههای حاصل از رگرسیون برای دانشجویان ناموفق نشان داد که از میان متغیرهای مورد
موفقیت تحصیلی و عملکرد شغلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران."