خلاصة:
دائرة المعارف قرآن کریم یکی از آثار مهم و ارزشمند مرکز فرهنگ و معرف قرآن کریم است. نویسنده ضمن یادکردی از آن به عنوان اثری گرانسنگ،کمنظیر و بلکه بینظیر،مواردی را در باب نقد این اثر،در مقاله تبیین کرده است از جمله:ناهماهنگی در مقالات همسو،کمتوجهی به موضوعات میان رشتهای،ساماندهی نامناسب،عدم بهرهمندی از اندیشه های جدید و خروج موضوعی.
The Encyclopedia of the Holy Qur’an is one of the significant and valuable works published by the Holy Qur’an Culture and Knowledge Center. Referring to it as a valuable، exceptional، and rather unmatched work، the writer has made some critical reviews of this work، including: incongruity in the articles that fall in the same line; paying little attention to the interdisciplinary topics; inappropriate organization; non-utilization of new ideas; and partial deviation for the subject.
ملخص الجهاز:
1 دائرة المعارف قرآن کریم کتاب مرجعی است که حاوی اطلاعات تخصصی است و برای دانشجویان علوم اسلامی و قرآنپژوهان تدوین شده است و با عنایت به گستره مباحث قرآنی و تاثیر آن در زندگی انسان،مخاطبان بسیاری دارد.
با عنایت به نقش و جایگاه ارزنده دائرة المعارف قرآن کریم در پژوهشهای قرآنی،معرفی آن به جامعه علمی کاری لازم و بایسته است و نقد و بررسی این اثر نفیس،هم نوعی معرفی به شمار میرود و هم گامی در جهت رفع نواقص آن است.
در این مقاله با نگاهی اجمالی برخی از کاستیها، ناهماهنگیها و نیز بایستههای دائرة المعارف قرآن کریم را مورد بحث قرار میدهیم.
اعلام در مقالات اعلام نیز نوعی ناهماهنگی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره میشود: بسیاری از اعلام دائرة المعارف دارای شأن نزول میباشد و آیه یا آیاتی در قرآن درباره آنها نازل شده است.
7آنچه در مقالات دائرة المعارف به عنوان شناسه درج شده است،عبارت کوتاهی است که تنها بیانکنندهی تعریفی از واژه است و به هیچ عنوان محدوده بحث مقاله را روشن نمیسازد.
نکته جالب توجه اینکه منابع اندک و مطالب نه چندان علمی در برخی مقالات دائرة المعارف قرآن به خوبی نشان میدهد که اساسا برای اینگونه مقالات پروندهای تشکیل نشده است.
نمایهها امکان استفاده بهینه را فراهم ساخته،موجب صرفهجویی در وقت خوانندگان میشود؛ به عنوان مثال کسی که به منظور دریافت اطلاعات دربارهء موضوع امامت به دائرة المعارف مراجعه مینماید،طبیعی است که ابتدا به سراغ مدخل امامت میرود؛اما بعید نیست که در مورد امامت،در مدخلهای دیگر نیز مطالبی آمده باشد.