ملخص الجهاز:
این دیو در اوستا بیشتر با صفت«دیو آفریده»ذکر شده است(یسنا 16/8؛ 68/8 و چند جای دیگر).
این دیو سهمگین در بندهشن(28/27)چنین توصیف شده است:«آز دیوی است که همه چیز را فرو برد، اگر چیزی نصیب نشود خود را بخورد.
در متون پهلوی این ماده دیو با صفت anig؟؟زt·r (گوش نکننده)ذکر شده است 2 .
وظیفه این دیو باز داشتن مردمان از کارهای درست است(بندهشن 28/20).
anastp·n·h نا استواری)یکی از سه دیو دروغ است که وظیفه آن در اندرز دستوران(بند 1)چنین آمده است:«مردمان را هر روز بهوشبام سه دروغ پیش آید چون نسروشت، اشگهانیه و ان استپانیه»و«چنین نیایش خورشید بنیروی یزدان انجام یابد دروغ ان استپانیه دین زده شود.
paiti؟a :خود رائی)یکبار در اوستا(وندیداد 13/43) بهمراهی دیوی چند یاد شده و دیوترین دیوان بشمار آمده است این دیو بزعم دار مستتر تجسمی از کارهای اهریمن و نیروی تباه کننده او است 5 و بنظر بار تولومه خدای دشمنی و خود رائی است 6 .
چند بار در اوستا از وی یاد شده است(مثلا: یسنا 33/4؛60/5؛اردیبهشت یشت 8؛11؛15).
22-خرویغنی دیو خرویغنی(ستا، xrvi؟nز :؟)نیز مانند«خرو»بدون وظیفهای معین ضمن گروه دیوان دیگر در وندیداد(11/9 و 12)ذکر شده است.
در وندیداد(19/43)بهمراهی چند دیو آمده و در ترجمه پهلوی«فریفتار»شده است.
یکبار در اوستا بهمراهی سایر دیوان ذکر شده است(وندیداد 19/43).
frazز؟t :بسیار زشت؟)بهمراهی چندین دیو در مینو خرد (2/15)بدون وظیفهای معین یاد شده است.
استاد پور داود در گزارش یشت مزبور از او بعنوان دیو معین یاد نکرده است.
یشتها 1/185 شده باشد خواه از انسان و خواه از جانوار 1 )ماده دیو مردار و لاشه است.