ملخص الجهاز:
"این نکته در متن قرآن مورد توجه قرار گرفته است که پیامبر اکرم،افزون بر وظیفهء ابلاغ و تلاوت پیام قرآن به مردم،عهدهدار مسؤولیت دیگری به عنوان تبیین و تعلیم کتاب پروردگار به مردم نیز بودند.
در این جا به اختصار برخی جهات و عواملی که نیاز به علم تفسیر را یادآور میگردند،برمیشماریم: 1-بلندای فصاحت و بلاغت:قرآن کریم گرچه به هدف فهم مردم از سوی خدای سبحان در قالب زبان مفاهمه عربی جای گرفته است،لیکن از آنجا که ساختار عبارت پردازی آن در نهایت فصاحت و بلاغت و شیوایی است، بالطبع مشحون از کنایه،استعاره،تمثیل،تشبیه،اشاره، رمز و بدایع ادبی است.
از امام رضا(ع)به نقل از پدران خویش از قول پیامبر این بیان آمده است که خدای متعالی چنین فرمود: انا الله لا اله الا انا خلقت الخلق بقدرتی، فاخترت منهم من شئت من انبیائی،و اخترت من جمیعهم محمدا فبعثته رسولا الی خلقی، و اخترت له علیا فجعلته له اخا و وزیرا و مؤدیا عنه من بعده الی خلقی،و خلیفتی علی عبادی، لیبین لهم کتابی و یسیر فیهم بحکمی،و جعلته ؟؟؟علاوه بر ابلاغ،پیامبر(ص)مأمور به تفسیر قرآن نیز بودند؛این بدان معناست که قرآن تفسیرپذیر است نه تفسیر گریز.
4-تحول معرفت بشری و فهم ناپایدار پرسش دیگری که در مواجهه با فهم متن قرآن کریم،پیش روی اذهان قرار میگیرد،این است که با توجه به دگرگونی پیوسته علوم و معارف بشری چگونه میتوان از یک دریافت پایدار و تفسیر معتبر نسبت به کتاب خدا سخن گفت؟به عبارت دیگر تفسیر متون دینی تجزیه تحلیل و برداشتی است که از اندیشه مفسر برخاسته است،این برداشتها متأثر از مجموعه علوم،ویژگیهای فکری، فرهنگی،اعتقادی هر عصر است."