ملخص الجهاز:
از سوی دیگر تا زمانیکه جامعهشناسان توجه خود را به گروههای اجتماعی نظیر جنایتکاران و متخلفین،آشوبگران،خانواده و گروههای سنی-جنسی با خصوصیات نژادی و یا ملیتی،محدود کرده بودند کمک آنها برای آماده کردن معلم کلاس نسبتا"ناچیز بود.
آنها برای همهء افراد گروه عمومیت داشته و نوع رفتارهایی را که از این اعضاء انتظار میرود،مشخص میکنند.
در رابطه با موضوع نقشها و موقعیتهای اجتماعی همواره یک سئوال مطرح میشود که چرا اعضاء یک موقعیت اجتماعی،باید یک نقش عمومی را اجراء کنند؟چند توضیح برای این سئوال وجود دارد:شاید توضیحی که بیشتر شنیده میشود از این قرار است که انتظارات مشترک برای روند رفتارهای خاص،نقشها را موجب میشوند و کسانیکه نقش را ایفاء میکنند به انجام دادن آن تشویق شدهاند.
البته گروههای اجتماعی گوناگون نه تنها ممکن است در تعریف اینکه چه نوع اعمالی با ارزش و ممکن هستند،هم عقیده نباشند،بلکه در تعریف اینکه یک فرد چگونه باید رفتار نماید و یا موفق شود نیز با هم اختلاف نظر داشته باشند.
چگونگی تعیین نگرشهای فردی وسیله دیگران و نقش مهم آنها در شکل دادن رفتارها بعنوان یکی از اصول مهم نظریههای جامعه شناسی مورد قبول واقع گردیده است.
انتظارات معلم میتوانند شامل:عقاید او در خصوص توانائیهای دانشآموزان،استعداد بهرهگیری آنها از آموزش،مشکل بودن مواد درسی برای همه کلاس و یا عدهای از آنها،تدریس بصورت گروهی یا فردی نیز باشند.
معلم انتظارات خود را برای پیشرفت دانشآموزان براساس کار آنها شکل داده و بر این اصل پاسخهای متفاوت میدهد.