ملخص الجهاز:
در طول دوران آموزش در این مراکز که تحت نظارت و کنترل مستقیم مشاوران آموزشی صورت میگیرد به مشارکت فعالانه دانشجویان در امور آموزشی، اهمیت خاصی داده می- شود و کسانیکه پس از کسب موفقیت در امتحانات مربوطه، به اخذ گواهی نامه نایل میشوند، بعنوان پروفسور(دبیر)در مدارس متوسطه فرانسه مشغول انجام وظیفه میشوند.
در تاریخ 16 شهریور ماه 1315 و در نتیجه قانون تربیت معلم و آئین نامه تاسیس دانشسراهای دختران و اساسنامه اختصاصی آن(مصوب 12 آبانماه 1315)دانشسراهای مقدماتی دختران بوجود آمد که برنامه تحصیلات و مقررات آن تقریبا نظیر دانشسراهای مقدماتی پسران بود، همچنین در سال 1315 آئین نامه خاصی از تصویب گذشت که بموجب آن، دو نفر از پنج نفر اول فارغ التحصیلان دانشسراهای مقدماتی میتوانستند وارد دانشسرایعالی شده و پس از طی یک سال کلاس مخصوص(جبرانی و یا تکمیلی)و سه سال دوره آموزشی دانشسرایعالی، در صورت موفقیت در امتحانات نهائی به درجه دبیری دبیرستانها نایل شوند که این قانون در آبانماه 1315 به نفع فارغ التحصیلان دانشسراهای مقدماتی تعدیل شد، به نحوی که کلیه فارغ التحصیلان دانشسراهای مقدماتی، پس از سه سال خدمت آموزگاری و ابزار لیاقت، میتوانستند وارد کلاس مخصوص دانشسرایعالی شده و تحصیلات عالی خود را تعقیب نمایند.
ولی بررسیها نشانگر این نکته است که تربیت معلم ایران در سالهای نخستین از نظر دیسیپلین و کنترل رفتارهای ویژه معلمی، حساستر از سالهای بعدی بوده است که بتدریج کم رنگتر شده است، در حالیکه در کشور فرانسه کنترل و نظارت بر اجرای برنامههای تربیت معلم و حفظ ارزش حرفه معلمی به دلایل مختلف اجتماعی و افزایش امکانات ارتباطی، بیش از پیش صورت میگیرد.