ملخص الجهاز:
"شیخ انصاری این شرط را منحصر به امور جزایی نموده و برای امور مدنی نداشتن،طیب نفس را برای تحقق اکراه کافی میداند3و بر آن اساس عقودی را که به رضا نیازمندند،در اثر آن باطل و بیاثر میداند ولی از نظر وی اینگونه از اکراه در برداشتن احکام محرمات و جرایم تاثیری ندارد4،محقق یزدی نوعی دیگر از اکراه را بر اساس حدیثی از حضرت امام صادق علیه السلام مطرح کرده است،اکراه را میتوان چنین تعریف کرد:کسی ناچار به انجام دادن کاری شود که وادار به انجام آن نشده و تهدیدی هم در کار نیست مثل اینکه والدین یا همسر فرد امری را از او بخواهند که اگر آنرا ترک کند،زیانی برای او نخواهد داشت چیزی که هست برای او بسیار اهمیت دارد که رضایت خاطر آنان را جلب کند و با آنان از در مخالفت در نیاید.
یعنی باید اولا شورای نگهبان تکلیف اصل 83 قانون اساسی را معلوم کنند که آیا این حکم مطلق است و هیچگونه استثنایی بر آن وجود ندارد؟ثانیا در صورتی که قائل به وجود استثنائاتی میباشند دقیقا آن موارد را روشن نمایند مثلا آیا در مورد مجرمین خطرناک اعمال شکنجه ایرادی ندارد؟مجرم خطرناک چه کسی است؟حدود اعمال شکنجه چیست؟تا کجا میتوان پیش رفت؟آیا شکنجه منحصر به شکنجه جسمی است و یا شکنجههای روحی را نیز شامل میگردد؟ اگر تکلیف این مسئله روشن شد و فقهای محترم شورای نگهبان نیز بر ممنوعیت اعمال شکنجه بطور مطلق نظر دادند و نگفتند حکم ممنوعیت مربوط به احکام ما قبل الحکومه میباشد و احکام بعد الحکومه با احکام قبل الحکومه فرق دارد،آنگاه میرسیم به اینکه آیا قانون میتواند مصادیق شکنجه را بیان نماید."