خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر،بررسی تأثیر 03 جلسه بیوفیدبک EEG (تتا/بتا)در درمان نشانگان کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی و کمبود توجه ADHD و مقایسهء آن با تأثیر بیوفیدبک EMG به عنوان پلاسیبو بود.برای این منظور،53 کودک(62 پسر)و(9 دختر)مبتلا به ADHD به طور تصادفی به دو گروه درمانی (n 18) و پلاسیبو (n 17) اختصاص داده شدند.این کودکان،قبل و بعد از درمان توسط یک رواندرمانگر مستقل با ابزارهای روانسنجی و روانی-فیزیولوژیک مورد ارزیابی قرار گرفتند.نتایج این پژوهش حاکی از کاهش نسبت تتا/بتا در گروه بیوفیدبک EEG و کاهش شدت EMG در گروه بیوفیدبک EMG است.نتایج آنووای دو عاملی با اندازهگیریهای مکرر،تفاوتهای معناداری را بین دو گروه در آزمونهای توجه و نمرهگذاری والدین و معلمان پس از درمان نشان میدهد.در پایان، ملاکهای (ICD ،55/6 درصد (n-10) از کودکان گروه بیوفیدبک EEG در مقایسه با 32/5 درصد (n 4) از کودکان گروه بیوفیدبک EEG ،تشخیص ADHD نداشتند.نتایج این پژوهش،حاکی از کارایی بیوفیدبک EEG به عنوان یک شیوهء درمانی در درمان ADHD در مقایسهء با پلاسیبو است
ملخص الجهاز:
"A. دانشگاه پوتسدام،آلمان Potsdam University,Germany چکیده:هدف از پژوهش حاضر،بررسی تأثیر 03 جلسه بیوفیدبک EEG (تتا/بتا)در درمان نشانگان کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی و کمبود توجه ADHD و مقایسهء آن با تأثیر بیوفیدبک EMG به عنوان پلاسیبو بود.
جدول 1 میانگینها،انحراف معیارها،نتایج آنووای یکعاملی با اندازهگیری مکرر و اندازههای تأثیر برای نسبت تتا/بتا و شدت EMG (در خط پایه و تمرینهای چهره،میمون،و توپ) در گروه بیوفیدبک EMG (به تصویر صفحه مراجعه شود) توضیح:میانگینهایی که subscript مشترکی ندارند از یکدیگر تفاوت معنادار براساس آزمون بنفرونی دارند(0/50> P ).
(*) P>0/05 (**) P>0/01 جدول 2 میانگینها،انحراف معیارها،نتایج آنووای یکعاملی با اندازهگیری مکرر و اندازههای تأثیر برای نسبت تتا/بتا و شدت EMG (در خط پایه و تمرینهای چهره،میمون،و توپ) در گروه بیوفیدبک EMG (به تصویر صفحه مراجعه شود) توضیح:میانگینهایی که subscript مشترکی ندارند از یکدیگر تفاوت معنادار بر اساس آزمون بنفرونی دارند(0/50> P ).
نتایج به دست آمده،تفاوتهای معناداری را در عامل زمان اندازهگیری نشان میدهند که حاکی از بهبود آزمودنیها است و با توجه به میانگینها و اندازههای تأثیر به دست آمده در هر دو گروه،گروه بیوفیدبک EEG بهبود بیشتری را از خود نشان میدهد.
این نتایج،همچنین بهبودهای بیشتری را برای گروه بیوفیدبک EEG بر مقیاس آلمانی نمرهگذاری علائم ADHD - معلمان نشان میدهند و اندازههای تأثیر به دست آمده نیز این مسأله را تأیید میکنند."