ملخص الجهاز:
"طی یک بررسی که بوسیله بانک جهانی انجام شده است،معلوم گشته که کشورهای در حال توسعهای که به منظور صنعتی شدن و رسیدن به توسعه اقتصادی،استراتژی جایگزینی واردات را برگزیدهاند،همچون هند،پاکستان و آرژانتین، نسبت به کشورهای در حال توسعهای که استراتژی توسعه صادرات را مورد تأکید قرار دادهاند،از رشد اقتصادی کمتری برخوردار بودهاند.
هدف انجام این آزمون آن بوده است که مشخص شود آیا تجارت گسترده از مشخصات کشورهای پیشرفته و ثروتمند است و تمرکز بر روی بازار داخلی از ویژگیهای کشورهای فقیر است یا خیر؟نتایج این بررسی نشان میدهد که شاخص تجاری برای کشورهای کوچک صنعتی اروپا بزرگتر از کشورهایی مثل امریکا و ژاپن است.
در یک بررسی انجام شده نشان داده شده است که 87%از صادرات کالاهای صنعتی کشورهای در حال توسعه از 31 کشور تازه صنعتی است که اکثر این کشورهای تازه صنعتی ابتدا با سیاست جایگزینی واردات شروع به کار نمودند و پس از رسیدن به یک حد از رشد و توسعه اقتصادی،به توسعه صادرات روی آوردند."