خلاصة:
توسعهء روزافزون صنعت تبلیغات بازرگانی باعث شده است تا این امر به یکی از پدیدههای بسیار مهم جوامع امروزی تبدیل شود و در حوزهها و رشتههای علمی مختلف مورد بحث و بررسی قرار گیرد.هرچند بازار جهانی این صنعت در طول نیم قرن گذشته افتوخیزهای بسیاری داشته،اما همواره نقش پررنگ ایالات متحده و در مرحلهء بعد سایر کشورهای صنعتی بزرگ در آن مشهود بوده است.توجه به این مسئله و نیز سازوکارهای حاکم بر این بازار و گسترش بیحدوحصر آن به ویژه از طریق قالبهای جدیدی چون اینترنت چالشهای بسیاری را در نظامهای ارزشی و فرهنگی کشورهای مختلف به خصوص کشورهای در حال توسعه بهوجود آورده است.تبلیغات بازرگانی امروزه به عنوان تهدیدی برای«فضای عمومی»در این کشورها محسوب میشود.مطالعهء انتقادی وضعیت ایران نشان میدهد که نظام تبلیغات بازرگانی در وضعیت نهچندان مناسبی قرار دارد و جای قوانین و سیاستهای کنترلی و بازدارنده در این زمینه کاملا مشهود است.
ملخص الجهاز:
"توسعهء روزافزون صنعت تبلیغات بازرگانی باعث شده است تا این امر به یکی از پدیدههای بسیار مهم جوامع
تبلیغات بازرگانی هرنوع فعالیت تبلیغاتی است که در فضاهای عمومی شهری و کشوری،
حد زیادی متأثر از کمیت و کیفیت حضور آنها در بازار جهانی تبلیغات بازرگانی است.
اینترنت عامل اصلی توسعهء تبلیغات بازرگانی است و رشد اقتصاد ملی چین،هند و دیگر
کشورهای آسیایی سهم بسیار بزرگی در افزایش هزینههای تبلیغات بازرگانی جهان دارد.
بازرگانی در جهان رتبهء اول را داراست،اما به دلیل بحران اقتصادی جدیدی که از سال 8002 میلادی شروع شده است و تا به امروز نیز ادامه دارد اینجایگاه برتر آمریکا در حال افول
تبلیغات بازرگانی را اساس پدیدهء مدرن مصرفگرایی دنیای سرمایهداری کرده است.
میتوان به آسانی این جریانها را در تبلیغات بازرگانی کشورهای در حال توسعه مانند ایران،
اقتصادی ملی اخیر هند به شرکتهای بین المللی و خصوصی شدن و گشایش در این کشور به
ساختار شهرها و نیز الزامات زندگی در دنیای مدرن امروزی به ویژه در شهرهای بزرگ به گونهای است که جوانان و کودکان بیش از هر زمان دیگر هدف تبلیغات بازرگانی در فضای
تبلیغات بازرگانی از طریق مطبوعات،رادیو،تلویزیون و اینترنت از این نظر متفاوت است.
حتی اگر این ابعاد بسیار مهم فرهنگ تبلیغات بازرگانی را نادیده بگیریم،تابلوهای تجاری
که امروز محیط کشور ما بهشتی مناسب برای نفوذ و تزریق فرهنگ مصرفگرا و میدانی برای تبلیغات نامناسب آنها قرار گیرد،به قدری که حتی برخی از ما فراموش کردهایم که این وضع
و تبلیغات بازرگانی یکی از بزرگترین اختراعات و واردات نظام سرمایهداری آمریکا است ولی"