خلاصة:
درمانی کودکان کمتوجه/بیشفعال اغلب به صورت مداخلات دارویی،آموزشی و رفتاری انجام میشود.این درمان شامل آموزش والد و کودک، روشهای مدیریت رفتار،دارودرمانی و برنامههای مدرسه میباشد.هریک از مؤلفههای درمان باید برحسب شدت ونوع کمتوجهی/بیشفعالی و متناسب با نیازهای منحصر به فرد کودک و خانوادهاش تنظیم شود.برای دانشآموزان کمتوجه/بیشفعال اعم از پیشدبستانی،دبستانی،نوجوان،مداخلات رفتاری به طور کارساز وجود دارد و هرچه این مداخلات زودتر انجام گیرد نتیجه بهتر خواهد بود. رفتاردرمانی یا اصلاح و بهبود رفتار،تنها درمان غیر دارویی است که برپایهی مستندات گستردهی علمی استوار است.در اصلاح رفتار،والدین،آموزگاران و کودکان،روشها و مهارتهای خاصی را از یک درمانگر یا از یک آموزشدهندهی ماهر میآموزند. والدین و آموزگاران از این مهارتها در مداخلات روزانهی خود با کودکان استفاده میکنند تا عملکرد و رفتار آنان را بهبود بخشند.یکی از این مهارتها مدیریت رفتار در کلاس است.
ملخص الجهاز:
"مدیریت رفتار در کلاس(دانشآموزان کمتوجه/بیشفعال)
مدیریت رفتار در کلاس است.
5-1از وسایل بهطور مناسب استفاده کنید.
توجه همسال کودک را جلب نکند چشمپوشی کنید.
3-2از دستورها/توبیخها برای نشان دادن اظهارات مثبت نسبت به کودکانی که رفتار مناسب دارند
4-همسازی ویژه و ترکیب کلاس برای کودک
موفقیت برای کودک باشد.
3-4جهت کمک به کودک در نوشتن تکالیف از
5-4بازخورد فوری و مرتب به کودک نشان دهید.
کودک را تصحیح کنید.
چنین مداخلاتی میتوانند کودک را از رفتار مشکل
تصحیح قرار داده و هر زمان که رفتار بهبود باید یا
(مثلا،فهرست کنید و روی میز کودک بچسبانید).
همچنین امکان بالقوهای برای بهبود در رفتار
1-9اهداف را برای کلاس و به همان ترتیب برای
2-9جوایز برای رفتار مناسب طوری تعیین شوند که
3-9یک سامانهی تشویق در کلاس برقرار کنید که
کلاس(مثلا،انجام بازی رفتار خوب)یا براساس کار
وقتی کودک رفتار نادرستی پیدا میکند او را برای
بیشتر کودک)از ادامهی فعالیت باز دارید."