ملخص الجهاز:
"مطالعات مدرسی او ناگهان در این سال و در نتیجه بهم خوردن کار تجارت پدرش قطع گردید و از آن پس دیگر شاعر بزرگ ما در اطاق درس هیچ مدرسهای داخل نگشت،ولی همان مقدار تعلیماتی که در مدرسه دیده بود وسیلهء مطالعهء او بود و از آن پس شکسپیر آزادانه مشغول شده و آثار گوناگون وی شاهد اطلاعات وسیع و متنوع او دربارهء مسائل و معتقد است بیشمار است.
متخصصین حیات شکسپیر،مراحلی را که نبوغ و استعداد وی در طریق هنر خود و تکامل آن طی کرده بچهار مرحله تقسیم میکنند: مرحله اول:که از سالهای 9851 یا 0951 آغاز میشود و بسال 4951 انجام مییابد دورهء تلمذ و عدم نبوغ استعداد هنری شکسپیر است و آنرا مرحلهء«آماتور»ی او میتوان نامید که تصحیح و تطبیق درامها بهمراهی دیگران در این مرحله صورت میگرفته و نبوغ وی بتدریج بمرحلهء کمال میرسیده است.
«هالام» -Hal lam در کتاب«ادبیات اروپا»میگوید:«بنظر میرسد که در حیات شکسپیر مرحلهای وجود داشته که قلب او مضطرب و ناراضی از جهان یا وجدان خود بوده است،خاطرهء ساعاتی که به بدی میگذشته، خدنگ احساس و تمایلی که بیجا بکار رفته و یا (به تصویر صفحه مراجعه شود) صحنهای از«مکبث» جبران نگردیده،تجربهء طبیعت انسان که بالاخص مواجهه با معاشرین نالایق بالاختیار یا توسط محیط آنرا بمرد بیاموزید-همهء اینها،همچنانکه در اعماق فکر عظیم او فرو میرود،نه تنها گویی ادراک«لیر» و یا«تایمن»(دو تن از شخصیتهای بزرگ تراژیک شکسپیر)را بآن الهام کرده است،بلکه ادراک یک شخصیت بدوی-شخصیت توبیخ کنندهء نوع بشر را بوی الهام میکند."