ملخص الجهاز:
حجاب شیرازی در ترازوی خوشنویسی میرعماد کاوه تیموری* (به تصویر صفحه مراجعه شود) میرعماد تا حجاب شیرازی قاسم احسنت 136 صفحه،ناشر؛مؤلف،قطع رحلی، مقدمه،تصاویر و قطعات خوشنویسی، مطالعه تطبیقی،1386 کتاب میرعماد تا حجاب شیرازی(1269،ف)دارای دو عنوان فرعی است که عنوان نخستین آن«مروری بر ناقل شیوه و مکتب میرعماد و تأثیر آن در خوشنویسی»و عنوان دوم«چگونگی روش نقل در خوشنویسی»است که در بادی امر عنوان کتاب را چندبخشی و طو لانی کرده است بااینحال این نکته باعث نشده که بیننده هنرشناس از همان ابتدا تحتتأثیر نگارش استادانه روی جلد کتاب که توسط استاد عباس اخوین به اجرا درآمده،قرار نگیرد.
دربارهی مؤلف قاسم احسنت از نستعلیقنویسان زبده و اهل درایت و کوشش (*)مدرس انجمن خوشنویسان (به تصویر صفحه مراجعه شود) است که خوشنویسی را در سالهای نخستین دههی شصت با استاد عباس مهاجر آغاز کرد و در تکامل و غنی ساختن خط و مشق خود تحتتأثیر شیوهی استاد امیر خانی و تلمذ از محضر این بزرگ عرصه خوشنویسی قرار گرفت.
این تکنیک در دورهی قاجار با مرکّببرداری بیشتر و سرعت در قلمرانی شکل ظاهری خود را تغییر داد و کلمات به خاطر سرعت قلمرانی از روشنی به تیرگی روانه میشد و بعضا جای رگههای قلم نیز در قطعات این دوره پدیدار میگردید»(ص 92) مرحوم حجاب بهرغم آنکه در عهد قاجار و متأثر از آن فضا (به تصویر صفحه مراجعه شود) میرزا فتحعلی حجاب شیرازی میزیست از این ویژگی و تکنیک میرعماد در نحوهی مرکّببرداری و سرعت مرکبرانی استفاده کرد و این عامل را که در شکلگیری شاکله حروف موثر است بر شیوهی میر منطبق کرد.