ملخص الجهاز:
"بررسی کتاب:قرآن و ذهن عرفی؛فلسفهء اسلام 1 Shabbir Akhtar,The ?ur'an and the Secular Mind:A Philosophy of Islam(London:Routledge,2008).
ویراستار تأکید کرده است که با تحلیل اندیشههای این روشنفکران سه ویژگی اساسی در اندیشه و عمل اسلامی معاصر آشکار شده است:نخست،فقدان اجماع دربارهء راه و روش پیشرو برای اصلاح اندیشهء اسلامی؛دوم،اینکه این عدم اجماع خود برخاسته از فروپاشی و پارهپاره شدن مرجعیت فکری در جهان اسلام معاصر است؛و سوم چالش همیشگی اسلام و مدرنیته.
3 کتاب شبر اختر دقیقا بر ویژگی سوم تمرکز یافته است،چنانکه این موضوع در فصل پایانی کتاب چنین جمعبندی شده است: «ما تنها وقتی میتوانیم رویارویی مسلمانان با دنیای مدرن را درک کنیم که از پیامدهای سازش جهان مسیحیت با عرفیگرایی4آگاه گردیم؛سازشی که مسیحیت غربی را لفظا مذهبی5ولی عملا عرفی6ساخته است»(ص 923).
چهار فصل بعدی در بخش سوم،مضامین قرآنیای را بررسی میکند که نظرگاه عرفی را به چالش میکشند: حضور خدا در طبیعت و جامعه به واسطهء«آیات الهی»؛ باور دینی و تنوع مخالفتها؛تصویر قرآن از ماهیت انسان؛و استقلال نسبی عقل و اخلاق در جهانی که تحت سلطهء قطعی و همیشگی خداست.
در واقع،مؤلف در این بخش که تنها یک فصل دارد،به مسألهء عقلانی بودن یگانهپرستی اسلامی از منظر فلسفی(نه وحیانی و دینی)پرداخته است.
مؤلف که در حال حاضر مشغول تدریس مطالعات دینی در مؤسسهای آمریکایی است،9در این کتاب به مسلمانان توصیه میکند که به عهنوان وارثان هوشیار و اندیشمند سنت دینی خویش،فلسفهء اسلام را بنیان نهند.
به نظر او،با اینکه کلام فلسفی میان ادیان ابراهیمی مشرک است-چنانکه در فصل 21 کتاب بدان پرداخته است -بسیاری از مسائل فکری یهودی-مسیحی در فلسفهء دین و کلام نظیری در اندیشهء اسلامی ندارد."