ملخص الجهاز:
"در اینجا لازم میدانم با اشارهایکه درخصوص کمیسیون تنقیح قوانین در مقاله قبل بآن اشاره شده است توضیح ذیل اضافه شود: کمیسیون تنقیح قوانین در زمان وزارت مشیر الدوله در سال 7821 تشکیل و بعدا بنام اداره تنقیح قوانین نامیده شد و وظائف آن بطوریکه در جزوهء تحولات 52 ساله وکالت دادگستری ذکر شده(ترجمه قوانین خارجی- تهیه دستور العملهای اداره مدعی عمومی،بیان اوصاف و مراتب رؤساء و اعضاء محاکم و مأمورین عدلیه،تشکیل محاکم صلحیه و ترتیب رسیدگی آن و دادن جواب بسئوالات قضائی محاکم با تصویب مقام وزارت)بوده است اینک بدورههای اولیه قانونگذاری مراجعه میشود: هرچند در قانون اساسی در وظائف مجلس و حدود و حقوق آن راجع بقوانین در اصلهای 51 و 71 آن مقرراتی گنجانده شده که از فحوای آن لزوم توشیح قوانین بصحه ملوکانه و وسیله تقدیم به پیشگاه ملوکانه در آن پیشبینی گردیده ولی در همه مقررات نشر و اجرا و طرز آگاهی مردم و اهالی کشور شاهنشاهی را بیان نداشته است چه آنکه اصل 51 میگوید: «مجلس شورای ملی حق دارد در عموم مسائل آنچرا صلاح ملک و ملت میداند پس از مداقه و مذاکره از روی راستی و درستی عنوان کرده با رعایت اکثریت آراء در کمال امنیت و اطمینان با تصویب مجلس سنا بتوسط شخص اول دولت بعرض برساند که بصحه همایونی موشح و بموقع اجرا گذارده شود» اصل 71 میگوید: «لوایح لازمه را در ایجاد قانونی یا تغییر و تکمیل و نسخ قوانین موجوده،مجلس شورای ملی در موقع لزوم حاضر مینماید که با تصویب مجلس سنا بصحه همایونی رسانده بموقع اجرا گذارده شود» ملاحظه میفرمائید مفهوم دو اصل فوق با تلفیق اصول 54 و 94 متمم قانون اساسی حکایت دارد که قوانین بوسیله شخص اول دولت پس از سیر قانونی خود در مجلسین باید بعرض برسد که بصحه همایونی موشح و بموقع اجرا گذارده شود."