ملخص الجهاز:
"فرض کنیم که آن کوچهء«نمونهوار»صحنهء اجتماع بهطور کلی است،و اهل محل تودهء وسیع مردمند که دید و شعور اجتماعی ندارند،و پیرمرد علیل نمایندهء آن نسل قدیم است که میتواند باشم غریزی و غیر عقلانی خود جهات خطر و سلامت را تشخصیص دهد، مانند اسب که در موقع نزدیک شدن زلزله بیآرام میشود،و فرض کنیم که آقای دکتر ثابتی نمایندهء آن جماعت«تکنو کرات»است که شعور اجتماعیاش از عوام الناس بیشتر نیست ولی به سبب «تخصصی»که دارد از جامعه طلبکار است و بعد راه حل همهء مشکلات جامعهرا در پرتو«تخصص»خود میجوید-بیآنکه حاضر باشد برای یک امر اجتماعی حتی چند دقیقهای در از اتوموبیلش بکند.
یکی از این ملاحظات این است که نقش مرد تنهای بالکن نشین نقش بسیار دشواری است،نهتنها از لحاظ بازی و اجرا-که بهنظر من آقای انتظامی آن را از این حیث خوب از کار در آورده است-بلکه در اصل از لحاظ پروراندن این آدم به هنگام نوشتن این نمایشنامه بهنظر میرسد که این کار دشوار بوده است،زیرا که این آدم پس از مدتی بهصورت مرکز ثقل نمایشنامه در میآید و هر کس در صحنه چیزی بر زبان میآورد یا کاری میکند،بیننده انتظار دارد که این آدم جواب دندانشکن یا توضیح کوبندهای برایش داشته باشد.
اما در مورد اجرا،من فکر میکنم که آقای والی کارگردان این نمایشنامه کار بسیار پاکیزهای ارائه کرده است که بیشک در بسیاری لحظات قویا شایستهء تحسنین است،جز اینکه تعبیر او هم از«حرامیان»آقای ساعدی بیگانگی آنها را با فضای کلی نمایشنامه تشدید میکند."