خلاصة:
جهانی شدن، پدیده ای است که امروزه توجه محافل علمی را بیش از پیش به خود جلب نموده است. اگرچه این پدیده در گذشته نیز وجود داشته امروزه بیشتر به دلیل فناوری های نوین ارتباطی، رنگ و بویی تازه به خود گرفته است. بسیاری معتقدند که جهانی شدن، فرصتی استثنایی است، بنابراین شرط توفیق، ایجاب می کند که ابعاد این پدیده به خوبی شناخته شود تا انتخاب راهبردهای بهینه میسر گردد. از آنجا که فرآیند جهانی شدن کم و بیش بر تمامی شئون زندگی تاثیرگذار و از انها تاثیرپذیر است، گردشگری نیز به منزله یکی از ابعاد زندگی از اثرهای این فرآیند، دور نمانده است. هدف اصلی ما در این پژوهش است که دریابیم جهانی شدن با توسعه گردشگری رابطه دارد یا خیر و در صورت وجود رابطه، جهت و شدت آن تعیین گردد. جامعه آماری این تحقیق، مدیران و کارشناسان بخش های گوناگون صنعت گردشگری تهران می باشد. در پایان بدین نتیجه دست یافته ایم که جهانی شدن در حوزه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ـ اجتماعی، رابطه ای مثبت و در حوزه محیط زیست، رابطه ای منفی با توسعه گردشگری دارد. از میان ابعاد این فرایند، جنبه سیاسی، رابطه قوی تری با توسعه گردشگری دارد.
ملخص الجهاز:
"شاخصهای نهایی و درج شده در پرسشنامه عبارتند از: اخصهای اقتصادی جهانی شدن -افزایش سرمایهگذاری مستقیم خارجی (FDI) ؛ -افزایش سرمایهگذاری غیر مستقیم(پورتفوی)خارجی؛ -افزایش سهم تجارت خارجی در تولید ناخالص داخلی (GDP) ؛ -روند تغییر ماهیت شرکتهای چند ملیتی به شرکتهای جهان ملیتی؛ -آزادی جابجایی عوامل تولید؛ -کاهش موانع تعرفهای و غیر تعرفهای؛ -ثبات قیمتها(سیاستهای پولی)؛ -آزادی استفاده از پول دیگر کشورها؛ -افزایش روند پرداخت در هرکجا با استفاده از کارتهای الکترونیکی؛ اخصهای سیاسی جهانی شدن -کاهش نقش دولتها در تصمیمگیری؛ -عضویت در نهادهای بین المللی همچون سازمان تجارت جهانی (WTO) ؛ -عضویت در موافقتهای تجاری منطقهای (RTA) ؛ -افزایش تعداد سفارتخانههای موجود در کشور؛ -آسانتر کردن مقررات مربوط به عبور و مرور افراد از مرزها؛ -افزایش تعداد معاهدههای تصویب شدۀ بین المللی؛ -کاهش تنشهای داخلی؛ اخصهای فرهنگی-اجتماعی جهانی شدن -افزایش تعداد آثار ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو؛ -ایجاد ارزشها و هنجارهای یکسان فرهنگی در جهان مانند لباس،غذا؛ -افزایش مهاجرت؛ -افزایش جریان همه جانبه و آزاد اطلاعات به دلیل ظهور فناوریهای نوین همچونماهواره و اینترنت؛ -افزایش تعداد گردشگران بین المللی؛ -افزایش آشنایی با زبانهای اروپایی به ویژه انگلیسی؛ -ظهور خانوادههای هستهای؛ -پدید آمدن هویتهای مجازی اخصهای زیستمحیطی جهانی شدن -افزایش گازهای گلخانهای و گرم شدن کرۀ زمین؛ -کاهش تنوع زیستی و از بین رفتن گونههای گیاهی و جانوری؛ -آلودگی آب و هوا؛ امعۀ آماری جامعه آماری این تحقیق عبارت است از مدیران و کارشناسان خبرۀ بخشهای اجراییصنعت گردشگری،شامل:مدیران و کارشناسان دفترهای خدمات مسافرتی و گردشگری؛مدیران و کارشناسان بخشهای اقامتی؛مدیران رستورانها؛مدیران و کارشناسان مؤسسههای حملونقل هوایی،ریلی و جادهای؛راهنمایان سفر1؛مدیران و کارشناسانسازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری؛استادان دانشگاه در حوزههای مرتبط."