ملخص الجهاز:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) ردیف ملازمان،سدهء پنجم هجری، لشگری بازار غزنویان(این تصاویر که کله آنها از بین رفته در دیوارهای تالار بار عام کاخ لشکری بازار نقاشی شده است.
از طرف دیگر، نگارههای دوره ساسانی هم در آنها تأثیری درخور داشته است:بهخصوص نقاشیهای سبزپوشان نیشابور منشأ در آسیای مرکزی دارد(قریه و دیگران،4731،002)(تصویر 2 و 4) (به تصویر صفحه مراجعه شود) تصویر 2:شیر نر به همراه یک پیکره،سده چهارم هجری،نیشابور،موزهء هنری متروپولتین،نیویورک.
نقل است که سلطان محمود در داستان نظم شاهنامه و فردوسی هم دستور داده بود «در پهلوی کاخ شاهی،جایی دلگشا و منزلی فرحافزا برای فردوسی تدارک دیدند و به درخواست او تمامی آلات حرب و صورت پهلوانان و جانوران از اسب و پیل و پلنگ و غیره در چهار جانب دیوار هم مصوران شیرین قلم تصویر نمودند و صورت پادشاهان ایران و توران و دیگر بزرگان با سلاح جنگ تصویر کردند»(قاضی احمد،6631، بیست و هفت).
این عربشاه هنگامی که از دیوارنگارههای بعضی از کاخهای تیمور در سمرقند صحبت میکند ظاهرا منظور نظرش بیشتر کاخ باغ شمال بوده است،نقاشیهای دیواری این کاخ را میتوان در چندین طبقه گنجاند:1-چهره تیمور گاه خندان و زمانی خمشگین؛2-میدانهای کارزار؛3-مجالس محاصره و مصاحبه با سلاطین و امیران و سادات و علما؛4-زمین بوسی سلاطین در پیشگاه او؛5-رسیدن پیشکشها و خدمتانهها از اقطار جهان به حضور او؛6-وقایع سند و دشت و دیار عجم؛7-چگونگی پیروزی تیمور و هزیمت دشمنان؛8-صورت فرزندان و نوادگان و امیران و سربازان؛9-مجالس شادکامی و ساقیان و رامشگران؛01-زنان و بانوان درباری و حوادث دیگر زندگی تیمور(ابن عربشاه."