خلاصة:
هماهنگی و یکپارچهسازی مراحل و ردههای مختلف در یک زنجیره تامین،به تعادل مبادلات بین مراکز و دسترسی به عملکرد برتر در آن زنجیره خواهد انجامید[4].با توجه به رابطه معکوس میان دو دسته هزینههای موجودی و هزینههای حملونقل،مسیریابی موجودیها،به مسأله هماهنگی موثر سیاستهای بازپرسازی و برنامههای توزیع موجودیها در سطح مراکز یک زنجیره تمرکز دارد.در واقع مسیریابی موجودی دو جزء مهم از زنجیره تأمین،یعنی فعالیتهای حملونقل و کنترل موجودی را ادغام مینماید.در مسیریابی موجودیها،یک یا چند مرکز توزیع موجودی به موازات مجموعهای متفاوت و غالبا پرشمار از مراکز فروش که هریک دارای نرخ تقاضای بخصوصی میباشند،وجود خواهد داشت.مقاله حاضر،هماهنگسازی دو مولفه مهم حملونقل و کنترل موجودی زنجیرههای تأمین را در قالب یک مدل برنامهریزی ریاضی عدد صحیح به تصویر کشیده است.در بخش اول مقاله،به بیان مسأله و اهمیت آن پرداخته شده،دستهبندی و مرور مطالعات مرتبط با مبانی تئوریک مسأله در بخش دوم ارایه شده است.بخش سوم،به تبیین الگوی ریاضی طراحیشده،روشهای جمعآوری اطلاعات و شیوههای محاسبه پارامترهای مدل پرداخته و بالاخره در بخش پایانی مقاله،تحلیل جوابها و نتایج عددی حاصل از اجرای مدل در بررسی موردی یک زنجیره تأمین تجاری ارایهشده است.
Over the last decades, both academics and practitioners have become aware of the importance of coordination between the different stages in a supply chain. Integrating different stages of supply chain creates a trade-off between them and redound a better overall performance. It is generally accepted that, in a supply chain Inventory costs and transportation costs are at odds, therefore the inventory routing addresses the issue of coordinating inventory replenishment policies and distribution plans in a cost effective manner. Indeed it integrates two important components of the supply chain: transportation logistics and inventory control. In this study in order to coordinating these components of supply chain, a mathematical model is proposed and to investigate validity of proposed model a comparison study and a case study is produced. Given a distribution center and a set of sales-points with their demand rates, the objective of the inventory routing problem (IRP) is to determine a distribution plan that minimizes fleet operating and average total distribution and inventory holding costs without causing a stock-out at any of the sales-points during a given planning horizon. This study is organized as follows. Section 1 outlines importance of the problem. In Section 3, the characteristics of the problem are analyzed. Designed model & data gathering methods and Parameters computation methods described in next sections. Results are given in Sections 7 and 8. Finally, Section 9 gives some conclusions and further research issues. This thesis is organized as follows. Section 1 describes the problem and Section
2 outlines its importance. Section 3 reviews the theoretic bases of problem. Designed model & data gathering methods and Parameters computation
methods described in Section 7. Computational results are given in Section 9. Finally, Sections 10, 11 and 12 gives some conclusions and further research issues.
ملخص الجهاز:
مقدمه و بیان مسأله نحوه برنامهریزی وسایل نقله به منظور تحویل گرفتن قطعات و محصولات مورد نیاز از تامینکنندگان یا مراکز توزیع و تحویل آنها به شرکتهای تولیدی و یا فروشگاهها،علاوه بر تأثیر مستقیمی که بر هزینههای حملونقل دارد،در سطح هزینههای مربوط به نگهداری موجودی قطعات و محصولات نیز نقش بسزایی دارد[11].
حال مسأله این است که تا چه اندازهای تعداد دفعات حمل میتواند افزایش یابد و در عین حال هزینه کل سیستم توزیع و انبارداری نیز در سطح مناسب قرار داشته باشد؟لذا بهبود سیستم حملونقل،به منظور اطمینان از در دسترس بودن به موقع قطعات و محصولات مورد نیاز،از جایگاه ویژهای برخوردار بوده و برنامهریزی فروشنده برای انبار خردهفروش تابع دیدگاه نوین«کنترل موجودی توسط فروشنده»است.
3. پیشینه تحقیق همانطور که در بخش قبلی ذکر شد،مسأله برنامهریزی ناوگان حملونقل به منظور اخذ محصولات از انبار مرکزی و تحویل آنها به خردهفروشان(مراکز فروش)،حالت توسعه یافتهای از مسأله مسیریابی وسیله نقلیه و بالاخص مسأله مسیریابی با محدودیت پنجرههای زمانی است.
تابع هدف دوم،در راستای یافتن حد اقل متوسط موجودی هریک از محصولات در انبار هرکدام از خردهفروشان به شرح زیر طراحی شده است: (2) (به تصویر صفحه مراجعه شود) برای حل مسایلی با چنین توابع هدفی،روشهای مختلفی وجود دارد.
(11 )P)به تصویر صفحه مراجعه شود(k(,SV)به تصویر صفحه مراجعه شود(v?A (به تصویر صفحه مراجعه شود) مجموعه محدودیتهای شماره 11 نشاندهنده این است که مجموع حجم محصولاتی که توسط یک وسیله نقلیه حمل میشود(حجم هریک از انواع محصولات در خودروی v ضربدر تعداد همان نوع محصول در همان خودرو)،نباید از ظرفیت آن وسیله نقلیه بیشتر باشد.