خلاصة:
نتایج تحقیق نشان داد کیفیت بخشهای درونداد و فرایند در سطح«به نسبت مطلوب»و بخش برونداد در سطح«نامطلوب»قرار دارد و کیفیت هنرستانهای دخترانه شهر تهران در سطح «نامطلوب»است؛در پایان راهکارها و پیشنهادهایی برای بهبود کیفیت در هنرستانهای فنی حرفهای مورد بحث قرار میگیرد. ارزشیابی و بهبود مستمر کیفیت هنرستانهای فنی حرفهای،به علت نقش و اهمیت روزافزون آنها در تدارک نیروی انسانی در سطح پیش از دانشگاه،ضرورتی اجتنابناپذیر است. هدف پژوهش حاضر ارزشیابی کیفیت هنرستانهای فنی حرفهای دخترانه شهر تهران،با استفاده از رویکرد سیستمی و ارائه راهکارهای بهبود کیفیت برای آنها است؛این مطالعه در دو مرحله جداگانه انجام شده است: 1.تدوین چارچوبی متشکل از 19 عامل و 237 نشانگر دروندادی،فرایندی و بروندادی و 129 معیار برای قضاوت؛ 2.کاربست آنها در ارزشیابی هنرستانهای جامعه هدف. دادههای مورد نظر با استفاده از نظر 1590 نفر شامل:مدیران و معاونان هنرستانها، هنرآموزان،هنرجویان،کارفرمایان،دانشآموختگان و خبرگان،با استفاده از پرسشنامه،مصاحبه و مشاهده،گردآوری و تحلیل شد.
ملخص الجهاز:
"بدین منظور و با توجه به نداشتن یا کافی نبودن اطلاعات جامع و روزآمد در آشکارسازی کیفیت عوامل موثر در عملکرد هنرستانهای فنی حرفهای دخترانه در شهر تهران،مسئله اصلی در پژوهش حاضر این است که با استفاده از رویکردی سیستمی،کیفیت همه عناصر مؤثر در عملکرد هنرستانهای فنی حرفهای دخترانه شهر تهران را مورد بررسی قرار دهد و ضمن گردآوی اطلاعاتی منسجم و صحیح،برای آگاه کردن متولیان هنرستانهای جامعه هدف، زمینه لازم را برای کمک به قضاوت و تصمیمگیری صحیح در خصوص کاربست راهکارها و رویههای مناسب در ارتقاء وضعیت موجود فراهم کند.
نتایج ارزشیابی کیفیت عوامل فرایندی هنرستانها در جامعه مورد مطالعه (به تصویر صفحه مراجعه شود) نگاهی به نتایج جدول شماره 5 نشان میدهد هنرستانهای دخترانه نواحی شمال،غرب و جنوب شهر تهران در عامل«فعالیتهای هنرجویان»(متشکل از 8 نشانگر،از قبیل«میزان تلاش و جدیت به فراگیری دانش و مهارتهای مرتبط با رشته تحصیلی»،«میزان اشتیاق به شرکت در کلاس»)،با میانگین«2/5»در میان سایر نواحی وضعیت مناسبتری دارند.
نتایج ارزشیابی کیفیت عوامل بروندادی هنرستانها در جامعه مورد مطالعه (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج به دست آمده در جدول شماره 6 نشان میدهد هنرستانهای ناحیه شمال در عامل «دانشآموختگان»(متشکل از 61 نشانگر،از قبیل«معدل نهایی دانشآموختگان»،«نرخ افت تحصیلی در دروس عمومی،استاندارد مهارتی»،«میزان رشد خلاقیت و ابتکار عمل در دانشآموختگان»،«میزان اختراع و ابتکار صورت پذیرفته توسط دانشآموختگان(نرخ ابتکار)» و«میزان رضایت کارفرمایان از مهارتهای عملی و علمی دانشآموختگان»)،با میانگین «2/34»در میان سایر نواحی وضعیت به مراتب مناسبتری دارند و بقیه نواحی در این عامل در سطح«به نسبت مطلوب»بودند."