خلاصة:
در کتاب پایه سوم بیشتر از کتاب پایه چهارم و در کتاب پایه چهارم بیشتر از کتاب پایه پنجم میباشد. توالی و مداومت که از اصول سازماندهی محتوا بهشمار میآیند،درخصوص مهارتهای اجتماعی در این کتابها بهطور مناسبی رعایت شدهاند.بیشتر آموزگاران،محتوای کتابهای اجتماعی را با زمان آن متناسب نمیدانستند. تصاویر کتابها درخصوص مهارتهای اجتماعی درحد متوسط است و در کتاب پایه سوم بیشتر از کتاب پایه چهارم و در کتاب پایه چهارم بیشتر از پایه پنجم میباشد. آموزگاران پایه سوم بهطور کلی معتقدند محتوای این کتاب میتواند به میزان خوبی دانشآموزان را درخصوص آموزش مهارتهای اجتماعی یاری دهد و آموزگاران پایه چهارم و پنجم معتقدند محتوای کتابها درحد کم و متوسط،دانشآموزان را درخصوص آموزش مهارتهای اجتماعی یاری میدهد. هدف پژوهش حاضر،بررسی کتابهای درسی تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی براساس آموزش مهارتهای اجتماعی به دانشآموزان است.بههمین منظور ضمن تحلیل محتوای کتابهای فوق از نظر آموزگاران نیز بهره گرفتیم.جامعه مورد بررسی در این پژوهش،عبارتند از: 1-کتابهای تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی(سوم،چهارم و پنجم)،که از هر بخش تعلیمات مدنی،مورد تحلیل قرار گرفت. 2-262 آموزگار سوم،چهارم و پنجم دوره ابتدایی نواحی دوگانه شهرستان ارومیه که بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها برای بررسی نظر آموزگاران،پرسشنامه بود که براساس مقیاس لیکرت تنظیم گردید؛برای بررسی مهارتهای اجتماعی در کتابهای فوق،پیشنویسی از مهارتهای اجتماعی تهیه شد.روش آماری این پژوهش،تحلیل توصیفی دادهها با استفاده از آنها،گردآوری،طبقه بندی و سازمانبندی شدند.همچنین برای تحلیل فرضیههای پژوهش از آزمون تحلیل واریانس یک سویه و آزمون تعقیبی شفه بهره گرفتیم.براساس این پژوهش،میزان مهارتهای اجتماعی در کتابهای تعلیمات اجتماعی مجموعا درحد متوسط و متوسط به پایین است و تعداد و درصد مقولههای مهارتهای اجتماعی