خلاصة:
آیندهپژوهی در مورد انرژی یکی از مباحثی است که با توسعه پایدار و پیوستگی همهجانبه کشورهای جهان به یکدیگر ارتباطی ساختاری دارد.بنابراین لازم است آینده انرژی در یران با عنایت به این دو محور معین شود.با عنایت به الزامات توسعه پایدار،موضوع کاهش آلایندگی انرژیمحوری است که در آیندهنگری در مورد انرژی باید به آن توجه شود.در نهایت لازم است برخوردی مسئو لانه در بهرهبرداری از امکانات انرژی در کشور ایجاد شود که در کنار آن شناسایی منابع،تدوین راهبرد برای ایجاد انگیزه لازم برای ظهور انرژیهای جایگزین و تجدیدپذیر،تأمین نیازهای سرمایهای بخش انرژی،برخورد عادلانه با مصرفکنندگان و بنگاههای آسیبپذیر و کارآمد بودن مدیریت تولید و مصرف انرژی باید برنامهریزی شود.تحقیقات نشان داده است که بخش انرژی آنقدر بزرگ است که سرمایههای خطرپذیر را جذب کند و درنهایت تمام نشانههای وجود دانش فنی بازدارنده در بخش انرژی مشاهده میشود.در این چارچوب جایگزینی سوختهای فسیلی یک چشمانداز اجتنابناپذیر است.
ملخص الجهاز:
"در دنیای متکی به عقلانیت،مالیات بر سوختهای فسیلی و ایجاذ گازکربنیک در واقع یکی از منطقیترین راهحلهایی است که بهرهمندی مسئو لانه از انرژیهای فسیلی را تعریف میکند در این وضعیت برق تولیدشده از انرژی باد میتواند حتی در قیمتهای کنونی با سوختهای فسیلی رقابت کند و به عنوان یک سوخت جانشین میتواند مورد استفاده جامعه قرار بگیرد.
مصرفکنندگان باید در موارد زیر پاسخ مشخص و شفافی داشته باشند: *مهمترین محدودیتهای مصرفکنندگان در تغییر از یک نوع انرژی مصرفی به نوع دیگر چیست؟ *آیا مصرفکنندگان در بازار نقشی مؤثر بازی میکنند و میتوانند بهترین انتخابهای خود را داشته باشند؟ *انگیزه مصرفکنندگان در تغییر الگو و نوع انرژی مصرفی چیست؟ قیمت؟خدمات متفاوت؟رفاه بیشتر؟ *چه نوع اطلاعاتی در اختیار مصرفکنندگان گذاشته میشود که بتوانند انتخاب بهتری داشته باشند؟ *محدودیتهای اطلاعاتی مشهود در بازار کدام است؟ *نظر مصرفکنندگان نسبت به روش عرضه انواع انرژی چیست؟ در طرف عرضه باید به موارد زیر عنایت شود: *عرضهکنندگان ناکارآمد تا چه اندازه در بخش عرضه در بازار انرژی قدرت مداخله و تسلط دارند؟ *دلایل اصلی تسلط و قدرت مداخله این گروه چیست؟ *چرا رقابت در بخش عرضه حاملها و محصو لات مصرف انرژی اجرایی نمیشود؟ *عوامل اثرگذار بر قیمت عرضه کدام است؟ *تا چهاندازه عرضهکنندگان حاملها و محصو لات انرژی نظر مصرفکنندگان را در مصرفکنندگان را در تصمیمگیریهای خود مداخله میدهند؟ تفاوت قیمتها بر چه اساس مشخص میشود و قیمتگذاریهای پلهای بااستفاده از کدام منطق صورت میپذیرد؟ از مجموعه این مطالب چنین برمیآید که ایران به یک سیاستگذاری راهبردی در بخش انرژی نیاز دارد که این سیاستگذاری به قاعده عرف نمیتواند به دست دولتها تدوین شود،ولی لازم است توسط کمیسیونی مستقل و متشکل از کارشناسان، دستاندرکاران و نمایندگان مردم و حکومت تدوین و ارائه شود."