ملخص الجهاز:
"" این آیات و آیههای دیگری در قرآن،این حقیقت را نشان میدهند که انسان نفس عمل را در قیامت خواهد دید و در واقع آن عمل به هر نوعی از معنی و سنخیت که بوده است مجسم میگردد.
8 یا ربا خوارانی که با روش زشت و غیر انسانی خویش باعث بر هم خوردن تعادل اقتصادی جامعه میشوند همانند بیماران مصروعی میگردند که هنگام برخاستن از زمین قادر به حفظ تعادل خود نمیباشند: الذین یاکلون الربوا لا یقومون الا کما یقوم الذی یتخبطه الشیطان من المس 9 و همچنین،احتکار و انباشتن اموال و بخل ورزیدن و به محرومان توجه نکردن و تنها سنگینی آنها را به دوش کشیدن را اینچنین اعلام میدارد که این اموال به صورت طوقهای سنگینی بر گردن آنان قرار خواهد گرفت که آنان را از هر نوع حرکت باز خواهد داشت.
سیطوقون ما بخلوا به یوم القیامة 10 یا در جای دیگر"قاسطین"ستمکاران را هیزم جهنم معرفی کرده و میفرماید: اما القاسطون فکانوا لجهنم حطبا 11 تجسم اعمال از دیدگاه معصومین(ع) رسول اکرم(ص)میفرمایند از ستم و ظلم بر حذر باشید که ظلم در روز قیامت به صورت ابری سیاه و ظلمانی اطراف شما را فرا خواهد گرفت ایاکم و الظلم فان الظلم عند الله هو الظلمات یوم القیامة12 با توجه به اینکه در بینش اسلامی دنیا و آخرت،در طول یکدیگر بوده و جدای (8)-نساء آیه 10 (9)-بقره/275 (10)-آل عمران 180 (11)-سوره جن/15 (12)-سفینه"ظلم از هم نیستند و با توجه به اینکه مرگ،پایان حیات نیست،بلکه تولدی دیگر و انتقال از رحم دنیا به جهان آخرت است!
در بسیاری از روایات از ائمهء معصومین(ع)تصریح شده است که اعمال نیک، مثلا نماز،به صورت یک انسانی نورانی و فرشته منش درآمده،همه جا به همراه نمازگزار خواهد بود،اعمال زشت و گناهان،به شکل حیوانی درنده،از انسان جدا نخواهند شد اینگونه بیانات،ناظر به این حقیقت است که اعمال،در سنخ مخصوص خویش مجسم میگردند."