ملخص الجهاز:
"فصل پنجم به آمار در جهانگردی اختصاص دارد که با اشاره به اهمیت آمار و نقش آن در برنامهریزی جهانگردی و آیندهنگری آن،انواع آمار جهانگردی و شیوهها و مشکلات آمارگیری مورد بررسی قرار گرفته است.
در فصل ششم سازمان در جهانگردی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است که ضمن اشاره به ضرورت سازماندهی به امر جهانگردی توسط دولت و بخش خصوصی انواع سازمانهای مرتبط با گردشگری و نحوه ارتباط آنها بررسی شده است.
این فصل به ویژگیها و شیوههای تبلیغ و بازاریابی برای جذب جهانگردان اختصاص دارد چنانکه اشاره شد رمز موفقیت بسیاری از کشورهای جهان تنها بهرهمندی از امکانات تفریحی، پذیرایی،فنی یا جاذبههای گوناگون نیست،بلکه بهرهمندی از روابط عمومی توانا،آگاه و مجرب در بخش جهانگردی است که به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است."