ملخص الجهاز:
"نخست:اصل تقسیم کار دوم:اصل اختیار و مسئولیت سوم:اصل انضباط چهارم:اصل وحدت فرماندهی پنجم:اصل وحدت رهبری ششم:اصل برتری سود همگانی بر سود فردی هفتم:اصل حقوق و مزایا هشتم:اصل تمرکز نهم:اصل سلسله مراتب دهم:اصل نظم (1)مجله ماهانه فنون اداری-شماره دوم-سال دوم-مرداد و شهریورماه 5431 صفحه 01 یازدهم:اصل انصاف دوازدهم:اصل ثبات شغلی کارمندان سیزدهم:اصل ابتکار چهاردهم:اصل روحیه همکاری بعقیده فایول در یک سازمان کارکنان با در نظر گرفتن مسئولیت و شغلی که دارند باید آگاهیهائی داشته باشند و در- طبقات بالای سازمان استعداد و توانائی مدیریت بیش از آگاهی- های تخصصی اهمیت دارد برعکس در طبقات پائینتر اطلاعات تخصصصی بیش از توانائی مدیریت مورد توجه است.
به عقیده فایول درصد میزان استعدادهای گوناگونی که افراد سازمان در سطحهای گوناگون باید داشته باشند باین قرار است: سطح اشتغال/اداری/فنی/بازرگانی/مالی/حفاظتی/حسابداری کارگر/58/5/-/-5/5/ سرکارگر/5/06/51/-01/01/ رئیس کارگاه/5/54/52/-51/01/ رئیس قسمت02/01/5/5/03/03/ مدیر01/01/01/01/51/04/ سازمانهای دولتی نخست وزیر8/8/8/8/8/06/ وزیر01/01/01/01/01/05/ آقای دکتر محمدعلی احمدی در مقاله عالمانه که زیر عنوان آنچه یک وزیر باید بداند،در مجله ماهانه فنون اداری1 نوشته است از تلفیق نظریات هانری فایول با نظریات استادان دانشهای نوین اداری جدول نسبی استعدادهای گوناگونی که در یک وزارتخانه نمونه ضرورت دارد تهیه نموده است."