خلاصة:
بدون شک جایگاه پیامبر مکرم اسلام(ص)در قرآن کریم، بسیار والاست.این مقام و جایگاه،چه در دنیا و چه در آخرت، مقام و جایگاهی است که سایر افراد-حتی انبیای گذشته نیز- نمیتوانند به آن دست یابند.مقام و جایگاه حضرت رسول(ص) از ابعاد گوناگون قابل بررسی است.یکی از شئون و مقاماتی که قرآن کریم برای نبی مکرم اسلام،حضرت محمد(ص)،قائل شده،این است که حضرت بر همهی انسانها شاهد هستند.
در این مقاله،ابتدا در مورد موضوع شهادت و پیرامون آن نکاتی مطرح میشود.سپس در موضوع شاهد بودن انبیای الهی بر اعمال امت خودشان،و بعد شاهد بودن ائمه هدی(ع) نسبت به امت زمان خود مطالبی میآوریم.در نهایت،دربارهی این که پیامبر اکرم(ص)بر همهی انسانها شاهد هستند،از دیدگاه قرآن کریم و روایت ائمهی هدی(ص)،بهطور مفصل بحث میشود.
ملخص الجهاز:
"یکی از شئون و مقاماتی که قرآن کریم برای نبی مکرم اسلام،حضرت محمد(ص)،قائل شده،این است که حضرت بر همهی انسانها شاهد هستند.
در نهایت،دربارهی این که پیامبر اکرم(ص)بر همهی انسانها شاهد هستند،از دیدگاه قرآن کریم و روایت ائمهی هدی(ص)،بهطور مفصل بحث میشود.
شهادت مربوط به چه زمانی است؟ بهطور کلی در مورد شاهد بودن پیامبر اکرم(ص)و ائمهی هدی(ع)باید بگوییم که این شاهد بودن هم در دنیاست و هم در آخرت؛یعنی آنان همیشه و در همه حال شاهد و ناظر بر انسانها هستند.
حضور شاهدان در رقم خوردن مقدرات افراد اما این نکته که پیامبر(ص)بر مقدرات افراد شاهد است،از آیات قرآن به خوبی قابل استناد است.
در این آیات بهطور اخص به بیان مرحلهی دوم قیامت و حوادث آن پرداخته شده است و بیان میشود که در مرحلهی دوم قیامت،بعد از آنکه همهی انسانها از قبرها به اذن الهی برخاستند،زمین به نور پروردگار روشن شد و کتاب را قرار دادند،نوبت به حضور پیامبران و شهدا میرسد و میان مردم به حق و بنابر عدل الهی حکم خواهد شد و بر احدی ظلم روا نمیگردد.
پیامبر اکرم(ص)شاهد بر همگان نکتهی مهمی که از مفاد قرآن کریم به نظر میرسد،این است که پیامبر اکرم(ص)فقط شاهد بر امت اسلام نیست بلکه بر پیامبران و شاهدان همهی امتها نیز شاهد خواهند بود؛درحالیکه انبیای گذشته فقط نسبت به امت خود شهید هستند.
نبی مکرم اسلام(ص)بر همهی شاهدان شهید خواهند بود و این شهادت در مورد امامان امت اسلامی نیز ثابت است."