ملخص الجهاز:
"نتورک» ( USA Network )،«فامیلی نت ورک»( Network Family )و دیگر شبکههای کابلی تعداد قابل ملاحظهای از بینندگان خود را از دست دادهاند،اما مخاطبان شبکههای مستقل چندان کاهش نیافتهاند؟چرا بازار نوارهای ویدئویی به جای آنکه شبیه بازار برنامههای تلویزیونی باشد بیشتر شبیه بازار کتاب است؟چرا افزایش حق اشتراک روزنامهها به همان اندازه که افزایش حق اشتراک شبکههای کابلی، گردانندگان این گونه شبکهها را تحت تأثیر قرار میدهد بر ناشران روزنامهها تأثیر نمیگذارد؟آیا افزایش تولید آلبوم به افزایش درآمد شرکت تولیدکنندهء آلبوم منجر خواهد شد یا درآمد شرکت را کاهش خواهد داد؟ کتاب«اقتصاد رسانهها»تلاش میکند به پرسشهایی از این دست پاسخ دهد.
اقتصاد رسانهها از معدود کتابهای جدیدی است که میتواند خواننده رهرو راه پر پیچ و خم رسانهها را بامباحث اولیه آشنا کند و به قول ناشر کتاب،«چشمانداز نوینی»پیش نقد و بررسی (به تصویر صفحه مراجعه شود) اقتصاد رسانهها مفاهیم و مسائل آن نویسنده:رابرت جی.
نویسنده همچنین براین نکته تاکید دارد که باتوجه به کمیاب بودن منابع مورد استفادهء تولیدکنندگان و مصرفکنندگان در صنایع رسانهای،آنان در تأمین خواستهها و نیازهای خود با محدودیت رو به رو هستند و ناگزیرند دربارهء چگونگی تخصیص منابع خود به تولیدات رسانهای و مصرف این تولیدات تصمیمگیری کنند و اقتصاد رسانهها این گونه مسائل اساسی را باتکیه برعملکرد اصول اقتصادی حاکم بربازارهای رسانهها بررسی میکند.
مسائل مطرح شده در این فصل نیز بامسائل جامعهء ما تفاوتهای چشمگیری دارد که برای خوانندهء درد آشنا،همین تفائتها سؤالات بسیاری را مطرح میکند.
5 کلام آخر را خود کتاب میگوید که«کتاب حاضر،مقدمهای است برمفاهیمی که برای درک اقتصاد رسانهها نقش اساسی دارد»،«این کتاب به هیچوجه کامل نیست چون پژوهشگران و دستاندرکاران اینگونه مسائل به تازگی بررسی جدی این رشته را آغاز کردهاند."