خلاصة:
رفتاری کودکان مک گوار و ریچمن(فرم مربی)و مقیاس توانایی سازش اجتماعی کودکان پیش دبستانی لوین و همکاران(1969)پاسخ دادند.نتایج نشان داد که کودکان کمتر از 3 سال که بیشتر از 35 ساعت در هفته تحت مراقبت غیر مادرانه قرار میگیرند در معرض خطر نا ایمنی دلبستگی و مشکلات رفتاری/اجتماعی(از دید مربی و نه مادر)قرار دارند.یافته دیگر پژوهش آشکار ساخت که نوع مراقبت(خویشاوندی-مهد کودکی)با شکلگیری دلبستگی/رفتاری کودک رابطه ندارد.برای بررسی رابطه جداییهای موقت روزانه مادر-کودک با تحول دلبستگی و وضعیت رفتاری/اجتماعی کودکان طیف سنی 4/11-4/0 ساله، 208 زوج مادر-کودک از مناطق متوسط اقتادی-اجتماعی شهر تهران انتخاب شدند.کودکان براساس تاریخچه جدایی کودک از مادر،سطح اقتصادی -اجتماعی،میزان تحصیلات و شغل مادران برگزیده شدند.به منظور به دست آوردن اطلاعات،پژوهش در سه محور مادر-کودک-مربی اجرا شد.مادران به فهرست رفتاری کودکان مک گوار و ریچمن(1986)(فرم والدین)،کودکان به آزمون اضطراب جدایی اسلو و همکاران(1988)و مربیان کودک به فهرست
ملخص الجهاز:
نتایج تعداد زیادی از این پژوهشها مؤید آن است کودکانی که در سنین اولیه کودکی و به طور تمام وقت و روزانه تحت مراقبت غیر مادرانه62قرار میگیرند بیشتر در معرض خطر دلبستگی ناایمن قرار داشته(بلسکی72و روین82،8891؛بلسکی و بران گارت92،1991؛بلسکی،6891؛گوسنز03و همکاران،0991،بارگلو13و همکاران،7891)،نسبت به همسالان خود و در مقابل بزرگسالان پرخاشگرتر بوده و با آنان کمتر همکاری میکنند(تورنبرگ23 و همکاران،0991؛بتز33و همکاران،1991؛روبنستین43و همکاران 1891؛ هاسکینز53،5891)،مشکلات رفتاری و ارتباطی با همسالان خود دارند،حواس پرت بوده و در محیط کودکستان هنگام انجام تکالیف و رعایت حقوق دیگران مشکلات بیشتری دارند(هاوز63،0991).
5-2-رابطهء مشکلات رفتاری کودک با سن جدایی،طول مدت جدایی و نوع مراقبت در این قسمت ابتدا مشخصههای آماری(فراوانی،میانگین،انحراف استاندارد)متغیرهای وابسته،مشکلات رفتاری(گزارش شده توسط مادر و مربی) و توانایی سازش اجتماعی کودکان را بر حسب متغیرهای پیشبین،سن شروع جدایی روزانه و طول مدت جدایی،در جدول 4 و سپس نتایج به دست آمده از رگرسیون سلسله مراتبی در جدول 5 ارائه میشود.
جدول 6-تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی توانایی سازش اجتماعی کودکان بر سن جدایی (به تصویر صفحه مراجعه شود)،طول مدت جدایی روزانه(به تصویر صفحه مراجعه شود)،نوع مراقبت(به تصویر صفحه مراجعه شود)،اثرات متقابل جدایی(سن جدایی(به تصویر صفحه مراجعه شود)طول مدت جدایی(به تصویر صفحه مراجعه شود)نوع مراقبت)(به تصویر صفحه مراجعه شود) یافتههای جدول 6 نشان میدهد که از بین متغیرهای پیشبین هیچیک از متغیرهای جدایی به تنهایی و مستقل از دیگری پیشبینی کنندهء خوبی برای متغیر ملاک محسوب نمیشوند زیرا از لحاظ آماری معنیدار نشدهاند.