ملخص الجهاز:
"وجدان سوم با چنین نظر از بیخ و بن مخالف است و همچون روسو بنیکی فطرت انسان عقیده دارد و بر آن است که با دید تازهای که از طبیعت آدمی عنوان شده قوانین تازهای نیز ضرور است که در آن همبستگی آدمیان-عشق و میل باهم بودن و باهم زیستن،محترم شمرده شود وجامعه بجای کوفتن شخصیت،فرصت شکفتن آن را ارائه کند چه هرقدر شخصی بیشتر منفرد و منحصر بفرد باشد بیشتر به غنای جامعه و کمال وجدان و بینش دیگران یاری میکند.
آیا نمیتوان همه تشنجات جهان امروز را چون دردهای زایمان یک تمدن فرسوده دانست،دردهائی که ظهور فرهنگی بدیع،روینده و فزاینده را در چند دهه آینده در پی دارد؟آیا نمیتوان فریاد پرجوش جوانان و ندای خاموش اندیشمندان را مبشر دنیائی تازه گرفت که در آن بار دیگر روح با ماده قرین و معنویت با انسانیت همنشین گردد؟آیا نمیتوان بمشاهده احوال کنونی جهان با سوروکین جامعهشناس بزرگ معاصر همزمان شد که بدنبال بحران آزمایش در آتش که اینک ما همه ناظر آن هستیم مرحله تهذیب و تصفیه پیش آید و لطف غیبی برسد و روز رستاخیز چنانکه انبیا از ابتدا وعده میدادهاند،فراز آید و کار پیچیده و دشوار امروز به سامان باز گردد؟* پایان این بحث در شماره آینده -------------- (*)رجوع شود به کتاب سوروکین:بحران عصر ما-فصل 9- مبحث آخر تحت عنوان: Crisis-Ordcal-Catharsis Charisma-Resurrection - (به تصویر صفحه مراجعه شود) ای همه دل هوش شده،ای همهجان گوش شده تا به صدایی برسی، منتظری تا چه کنی؟تا چه شوی؟تا چه شود؟تا به کجایی برسی؟ با خودی و هیچ نئی،بیخودی و هیچ نئی؛از خود و بیخود بگذر، مقصد تو نیست مگر آنکه خدایی بشوی،یا به خدایی برسی."