ملخص الجهاز:
"» بودا اشتغال به مسایل نظری مابعدالطبیعه را فسادانگیز می- دانست و معتقد بود حاصل اینگونه کوششهای فکری این است که برای دستوپای بشر علاوه بر سلاسل موجود زنجیری دیگر ساخته شود زیرا افکار ما بعد الطبیعه درست در قالبهائی ریخته میشود که اگر طالب راه رستگاری باشیم،باید آنها را درهم بشکنیم.
رستگاری از راه معرفت،یوگا،(سلوک در مراتب تامل و مراقبه)؛ توضیحات مختلف در مورد جهان آفرینش و اعصار جهان و عالم خدایان،همه این افکار بیچون و چرا قبلا وجود داشته است و بودا آنها را بدون اینکه مورد تردید قرار دهد به خود تخصیص داد،و به آن دست یافت.
این انتخاب به علت وضعی که بودا نسبت به جهان داشت تسهیل گردید یعنی بعلت وارستگی که موجب مسامحه و بیاعتنایی مطلق به زندگانی بود زیرا در این آیین، هرچه در دنیا وجود دارد و براساس ندانستن مبتنی باشد حجاب حقیقت است و موجب گمراهی است و باید پا از آن فراتر نهاد.
از آنجا که بودا کلیه امکانات واقعی انسان را فقط در این یک امر منحصر،یعنی کسب رستگاری محدود ساخت و از آن طریق عدم انفعال و عدم دلبستگی و عد مقاومت کسب میشد،زان پس دیگر هیچ فعالیت سازنده در جهان صورت نمیگرفت و هیچ عمل موقتی و سامان مادی معنی نداشت نیز حیاتی کهاز نظر تاریخی وظیفهای بر انسان الزام کند مفهوم نمی- داشت."