خلاصة:
یکی از مهمترین مباحث تاریخ قرآن،موضوع روایت سبعة احرف است و دیدگاههای گوناگونی از سوی دانشمندان اسلامی دراینباره سامان یافته است و خاورشناسان نیز دیدگاههایی را مطرح کردهاند.ایگناس گلدزیهر(1291 م)،رژی بلاشر(3791 م)و نولدکه(0391 م)از خاورشناسان مشهور و برجستهایاند که درباره روایت سبعة احرف اظهارنظر کردهاند و در این نوشتار آرای آنها را بررسی میکنیم.از جمله مباحث یاد شده دراینباره میتوان به«رابطه روایت سبعة احرف و اضطراب نص در زمان پیامبر صلی الله علیه و اله»،«اختلاف قرائتها و روایت سبعه احرف»،«روایت سبعة احرف،رمز رهایی مسلمانان از دشواریها»و... اشاره کرد.در پاسخ روشن میشود که روایات سبعه احرف از نظر سند غیرمعتبر و از نظر دلالت اختلافی است و نمیتواند متن آیات را اثبات کند تا مستلزم اضطراب در متن باشد.
ملخص الجهاز:
"سبعة احرف و اضطراب نص در زمان پیامبر صلی الله علیه و اله»،«اختلاف قرائتها و روایت
بحث روایت سبعة احرف از مهمترین موضوعهای تاریخ قرآن میباشد که
سوگند رسولخدا صلی الله علیه و اله همین سورهای را که میخوانی،به گونهای دیگر به من آموخته است.
فرمود:إن هذا القرآن أنزل علی سبعة احرف؛یعنی قرآن بر هفت حرف نازل شده،به
احرف و اضطراب نص در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله).
را از پیامبر صلی الله علیه و اله نقل کردهاند(سیوطی،الاتقان فی علوم القرآن،ج 1،ص 87)؛اما
1-روایت سبعة احرف و اضطراب نص قرآن کریم در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله
اختلاف در قرائات و تأیید آن از سوی پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله به استناد روایت سبعة
منوط است؛چراکه اگر قرآن در زمان حضرت صلی الله علیه و اله،به عنوان کتاب الهی به صورت
پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله نیز بر تعلم و حفظ قرآن(با یک نص)حریص بود(سالم
اصحاب حضرت صلی الله علیه و اله نیز به کتابت قرآن کریم عنایت ویژه داشتند و در حفظ،
گلدزیهر،پس از بیان اضطراب نص در زمان رسولخدا صلی الله علیه و اله عنوان میکند
مشهور«انزل القرآن علی سبعة احرف»که در منابع حدیثی،به پیامبر صلی الله علیه و اله نسبت داده
ولی گلدزیهر معتقد است هیچ رابطهای بین روایت سبعهء احرف با قرائتها
1-ثابت نبودن نص قرآن در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله؛ثمره روایت سبعة احرف
1. قرآن کریم،ترجمه دکتر رضایی اصفهانی و دیگر اساتید جامعة المصطفی صلی الله علیه و اله العالمیة،انتشارات"