ملخص الجهاز:
"هم چنین،برای این که کارت پستالهای زیادی دربارهء مجاهدات مشروطه به جا مانده بود،ناصر الدین شاه دستور داد حاشیهء این عکسها-جدا از دست رنگ-گل و بلبل نقاشی کنند.
غالب کارت پستالهای این دوره در بمبئی به چاپ میرسید،بعد-در دورهء پهلوی اول و در آلمان-با بهترین کیفیت ممکن انجام گرفت.
با آوردن دستگاههای چاپ عکس،کارتهایی از رجال، روحانیون و سرشناسان تهرانی معمول شد-که البته بیشتر جنبهء تبلیغی داشت؛مثلا،کارت پستالی از "حجت الاسلام آقا سید علی آقا یزدی"موجود است که در زمینهء آن نوشته شده:"اول کسی که در طهران برای اعادهء مشروطیت عینا اظهار فرموده".
از این تاریخ به بعد وضعیت تکثیر عکس و کارت پستال جریان تازهای به خود گرفت.
اما جریان دیگری نیز در تاریخ کارت پستال ایران به وجود آمد و آن تأسیس عکاسخانهء آنتوان خان سوروگین(0821 شمسی) در تهران بود او،که علاقهء پادشاهان،امرا و سفرا را میدانست، مجموعهء متفاوتی از عکس انداخت.
بعدتر-در دورهء پهلوی اول-نیز عکسهای او را دروایش و شهرهای تاریخی کارت پستال شد.
رضاخان میر پنج،برای این که تحولات ایران را در زمان خود نشان دهد،دستور داد عکسهای سوروگین را-که همه نشان از فلاکت، بدبختی،بیماری و بیعاری در اواخر قاجاریه بود-در مقابل اقدامات خود،در نسخههای متعدد،منتشر کنند.
در ابتدای دههء 07 کارتهایی با موضوع عکس از شاهچراغ شیراز و میدان نقش جهان اصفهان به وجود آمد و اغلب کارت پستالهای سالهای قبل تجدید چاپ شد.
گنج پیدا،به کوشش بهمن جلالی،دفتر پژوهشهای فرهنگی(با همکاری سازمان میراث فرهنگی)،7731،ص 7[لازم به ذکر است که، ناصر الدین شاه از برخی افراد عکس میگرفت و آن را-از سر علاقه- طراحی یا نقاشی میکرد؛و سپس کارت پستال میشد]."