ملخص الجهاز:
"ولی او برای شناسایی مصادیق آنهاو روش ایجاد مصادیق و چگونگی اولویتها در مصادیق و تمیز آن مصادیق از مشابهاتشان، و تمیز کامل آن مصادیق از ناقص آنها معرفت لازم را ندارد(مثلا مهربانی را میفهمد،اما نمیداند که چگونگه میشود آنرا اجرا کرد و بهترین شکل آن کدام است؟و یا فرق مهربانی یک مادر با مهربانی یک همسایهء عاطفی چیست؟) پس«اخذ»میکند،یعنی تعلم مینماید،و وجدان میکند،و سپس به «عمل»درمیآورد و از«عمل»فهم تازهای حاصل مینماید که همان «علم» است یعنی:(از عمل به علم راه مییابد).
*در تعلیم تربیت اسلامی؛ تفقه و تحقیق متعلم هم در راستای یک باور و اعتقاد معرفتی قبلی صورت میگیرد و میخواهد که کشف کند و پرده از چهرهء معنا بیشتر برگیرد.
مگر نمیبینید که برای شما مطرح میکنند که:مگر هر آدمی دوست ندارد آبرومند باشد؟پس آبرومندی به چیست؟ به این است که آدمی کاری نکند که مردم به او توهین کنند و او را پست بشمارند."