خلاصة:
بیکاری در بین این گروه از دانش آموختگان در حدود 10 درصد است.اطلاعات به دست آمده همچنین نشان میدهد که اختلاف معنیداری میان این سه گروه از دانش آموختگان در شاغل بودن (پیدا کردن شغل)وجود ندارد.بخش دولتی با 84 درصد،بخش عمدهتر در جذب و ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان مورد بررسی است و بخش خصوصی تنها 12 درصد از دانش آموختگان یاد شده را جذب کرده است.4 درصد از کل شاغلان نیز هردو شغل خصوصی و دولتی را دارند.از نظر رضایت شغلی اختلاف معنیداری بین این سه گروه از دانش آموختگان وجود ندارد و حدود 15 درصد از شاغلان از شغل خود ناراضیاند.نتایج به دست آمده همچنین نشان میدهد که دانشجویانی که در خوابگاه سکونت نداشتند از موفقیت تحصیلی بالاتری نسبت به دانشجویان ساکن در خوابگاه برخوردار بودهاند.به منظور بررسی وضعیت اشتغال،رضایت شغلی و ترکیب شغلی(خصوصی،دولتی و یا هر دو)دانش آموختگان رشتههای کشاورزی و همچنین تعیین عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشکده کشاورزی فجر کرمان،پرسشنامهای تهیه شد و برای دانش آموختگان سالهای 1370 تا 1375،در رشتههای زراعت،اقتصاد کشاورزی و آبیاری ارسال گردید.شمار پرسشنامههای فرستاده شده 300 و شمار پرسشنامههای تکمیل شده 134 تا بود.نتایج تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات جمعآوری شده از 134 پرسشنامه تکمیل شده نشان میدهد که نرخ
ملخص الجهاز:
"این مطالعه به منظور بررسی وضعیت اشتغال دانش آموختگان رشتههای کشاورزی به عنوان گام اول در جهت برنامهریزی برای به کارگیری آنها در بخش خصوصی و مزارع انجام گرفته و هدفهایی که در این مطالعه دنبال شده،عبارت است از: 1.
مواد و روشها برای رسیدن به هدفهای تعیین شده در این مطالعه و آزمون فرضیهها،اطلاعات لازم با استفاده از پرسشنامه،از سه گروه از دانش آموختگان رشتههای کشاورزی دانشکده کشاورزی فجر کرمان جمعآوری شد.
جامعه آماری موردنظر در برگیرنده:دانش آموختگان سالهای 0731 تا 5731 رشتههای اقتصادی کشاورزی،زراعت و آبیاری دانشکده کشاورزی دانشگاه کرمان و همچنین دانشجویان سالهای سوم و چهارم همین رشتهها در سال گذشته تحصیلی(8731-97) بوده است.
آماره کای دو به دست آمده از تجزیه و تحلیل اطلاعات برابر 0/13 است که در مقایسه با آماره کای دو جدول با درجه آزادی و احتمال 5 درصد(5/99)فرض وجود اختلاف معنیدار بین حد اقل دو گروه از این دانش آموختگان در پیدا کردن شغل و شاغل بودن را نمیتوان پذیرفت.
گروهبندی دانش آموختگان برحسب ترکیب اشتغال (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ:یافتههای تحقیق *:معنیدار در سطح 1 درصد بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی دانشجویان رشتههای کشاورزی نشان میدهد که دختران بهتر از پسران درس میخوانند و کارایی بالاتری دارند.
وجود تعداد زیاد دانشجو در هر کلاس،نامتناسب بودن اهرم هیئت علمی دانشگاهها (براساس آمار و اطلاعات موجود در سال 2731 نسبت استاد به دانشجو در حدود 62 بوده است(5))،کمبود امکانات آموزشی در برگیرنده:کتابخانه،آزمایشگاه و کارگاههای مورد نیاز،رقابتی شدن جذب دانشجو بین دانشگاههای غیردولتی و دولتی و گسترش مراکز آموزش عالی در ایران بدون رعایت استانداردهای لازم،از عوامل کاهش کیفیت دانش آموختگان دانشگاههاست."