خلاصة:
تهدید یا فرصت بودن پدیدهی جهانی شدن،مرهون برنامههای جهانی است و تلاش برای دستیابی به اخلاق جهانی،نمونهای از آن برنامهها است.هانس کونگ و سوید لر،در ارائهی اخلاق جهانی،از موضع دینی،بیانیههای جهانی ارائه کردهاند. این بیانیهها در هرم اخلاقی،از قاعدهی مبنایی،و نه ملاک نهایی،آغاز و آنگاه به اصول پایه و میانی میانجامند.کارآیی و اثر بخشی،سازگاری درونی،تطبیق بر ادیان و انطباقپذیری با فرهنگها و قومیتها مباحث اصلی است که در بررسی این بیانیهها به میان میآیند.اخلاق جهانی در گرو نظریههای طبیعتگرایانه،اخلاق و حسن و قبح ذاتی نیست،اما محتاج نظریهای است تا اجماع را تأمین کند و آن مطلقانگاری حداقلی است که بر اساس ملاک نهایی اخلاق-امر نامشروط- قابل حصول است.
ملخص الجهاز:
"سوید لر،در ارائهی اخلاق جهانی،از موضع دینی،بیانیههای جهانی ارائه کردهاند.
مطلقانگاری حداقلی است که بر اساس ملاک نهایی اخلاق-امر نامشروط-
توصیفی که از فرایند جهانی شدن ارائه شد،کم و بیش با این مفهوم سازی،قرین است
ناشی از روندهای تعمیم جهانی است:در یک بافت فزایندهی چند فرهنگ گرایانهی جهانی،(12)جامعه،چگونه است؟وقتی که انعکاس پذیری دائمی،پیامد ضروری
(فردی-شخصی،فردی-شغلی،سازمان،حیات ملی و جهانی)،متنوع است(فرامرز
نهاده میشود تا بر اساس آن،چهار رهنمون تغییر ناپذیر برای اخلاق جهانی ارائه گردد:(1)
عقلانیت،تلاش برای ارائهی اخلاق جهانی بر پایهی آموزههای دینی و سنتهای کهن
بیانیههای اخلاق جهانی را،از جهات مختلف،میتوان بررسی کرد:نقد کارآیی و اثر بخشی،
وی،ادیان ابراهیمی را واجد عناصر لازم برای تحقق اخلاق جهانی میداند؛ یعنی معنایی برای زندگی،هنجار اخلاقی برای راهنمایی عمل و دیدگاهی مبتنی بر صلح و...
روایی و منابع اخلاقی در فرهنگ اسلامی،فراوان آمده است:«آن چه بر خود نپسندیم،بر
این هرم،رفتارهای اخلاقی در سطح جهانی است.
بیانیههای اخلاقی جهانی،از قاعدهی مبنایی،و نه ملاک نهایی،آغاز و آنگاه با ذکر اصول پایه،به اصول میانی میانجامد،با این ادعا که هر سه
بایدها و نبایدها در میان خواهد بود و این اجماع،در کارآیی و اثر بخشی اخلاق جهانی،
بنا بر این،آن چه برای جهانی بودن اخلاق،مورد نیاز است،مطلقانگاری حداقلی است و
نیاز اخلاق جهانی به دین،در ابتناء آن به چنین ملاکی است و به این ترتیب،
اخلاق جهانی مبتنی بر آموزههای دینی،بر مبانی کلامی نیز استوار است.
توقع بشر از ادیان و پلورالیزم دینی،از مهمترین مبانی کلامی در اخلاق جهانی است.
بیانیههای اخلاقی،بر این که اخذ اخلاق از ادیان،از توقعات طبیعی ما از ادیان است و ادیان،"