ملخص الجهاز:
"امعۀ اسلامی دانشجویان جریانهای وابسته به جامعۀ روحانیت،شاخۀ دانشآموزیحزب جمهوری و مؤتلفه اسلامی با اقداماتی در سال1366 و 1367 تشکلی جدید را بنیان نهادند که بوسیلۀجناح راست و دولت هاشمی تقویت شد و در مقابل دفترتحکیم-که در جایگاه شاخۀ دانشجویی جریان چپ ومجمع روحانیون مبارز عمل میکرد-پیاده نظام جناحراست در دانشگاهها بود و مانند تحکیم وارد ائتلافها وزد و بندهای سیاسی شد.
&%08836NMZG088G% در فضای انفعالی دهۀ هفتاد مقام معظم رهبری در سالهای1377 و 1378 با طرح تولید علم و جنبش نرمافزاری واحیای تمدن اسلامی فضایی را رقم زد که جنبش دانشجوییو دانشگاه را از فضای انفعالی نسبت به غرب،به سمتفضای فعال و تهاجمی و زنده کردنبخشهای ایجابی اندیشهاسلامی در مقابلهبا غرب آمادهکرد رویکرد انجام کار علمی برای محرومان،که از دل حرکتهای جهادی دانشگاه امامصادق(ع)و فارغ التحصیلان بعضی مدارستهران در انتهای دهۀ هفتاد جوشید،خیلی سریع فراگیر شد و در ابتدایدهۀ هشتاد از مدلهای حضوردانشجویی در این عرصه بهویژه در دلبسیج،شد.
در انتهای دهۀ هشتاد بادست به دست هم دادن فعالان این عرصهجریانسازی جدیدی را آغاز کرد و البته بابدیل حکومتی خود نیزمواجه گردید شکیل اتحادیه و انجمنهای اسلامیدانشجویان مستقل از ابتدای تشکیل دفتر تحکیم بعضی از انجمنهایوابسته به این تشکل از جریان غالب بر آن اطاعت نکردندو بعدها در منازعات درونی از تحکیم جدا شدند و با برخیانحرافهای فکری،اخلاقی و عملی تحکیم در سال 1377با محوریت انجمنهایی نظیر شهید چمران اهواز،انجمناسلامی تربیت معلم(در سال 69)و...
ردوهای جهادی رویکرد انجام دادن کار عملی برای محرومان،که ازدل حرکتهای جهادی دانشگاه امام صادق(ع)وفارغ التحصیلان بعضی مدارس تهران در انتهای دهۀ1370 جوشید،خیلی سریع فراگیر شد و در ابتدای دهۀ1380 یکی از الگوهای حضور دانشجویی در این عرصه،بهویژه در دل بسیج،گردید و در انتهای دهۀ 1380،با دستبه دست هم دادن فعالان این عرصه،جریانسازی جدیدیرا آغاز کرد و البته با بدیل حکومتی خود نیز مواجه گردید."