ملخص الجهاز:
"در ایران،مطالعات فرهنگی،از یکسو، به سبب آنکه بر بستری عقیم شکل گرفت-به این معنا که ظهور این رشته در ایران امری یکباره بود و هنوز پیششرطها و بستریهای اجتماعی و نظری آن(مانند ناشناخته بودن و بدفهمی بسیاری از نظریههای پست مدرن)در این کشور نهادینه نشده بود-دچار سرگشتگی دوچندان است و ازسویدیگر،جنبهء رادیکال آن کمرنگ شده و از حالت انتقادی دور مانده است.
بسیاری معتقدند که اصولا نهادینه شدن مطالعات معتقدند که اصولا نهادینه شدن مطالعات فرهنگی به صورت رشتهای دانشگاهی -در قیاس با تولد این موضوع در خارج از دانشگاه-سبب شده است مطالعات فرهنگی تمایلات راستگرایانه پیدا کند و به پست مدرنیسم و نسبیتگرایی آلوده گردد و در نتیجه عوامزدگی فرهنگی را رواج دهد نه بحث و تفکر انتقادی،بلا تکلیفی در حوزهء مسئلهشناسی مطالعات فرهنگی تا حدی نیز از مشکل عام شکل نگرفتن سنت مشخص نظری و روششناختی در میان اصحاب علوم اجتماعی در کلیه گرایشهای آن ناشی میشود.
همانگونه که اشاره شد،روشنفکری ایرانی در قالب مطالعات فرهنگی،از یکسو، بر مسائلی خرد و غیرآرمانی،که به آنها اشاره شد،تأکید میورزد-این همان امری است که سنت مطالعات فرهنگی نیز به آن اعتقاد دارد و کار خود را به همین شیوه پیش میبرد-اما ازسویدیگر و در رویارویی با قدرت،همینروشنفکران مدام از آرمانهای بزرگی همچون عدالت،دموکراسی،آزادی و...
این در حالی است که ماهیت معرفتشناسی مطالعات فرهنگی به آن اجازه نمیدهد که به باید و نبایدسازی در جامعه دست بزند- و اگر این کار را بکند به تناقضات درونی آن افزوده میشود-زیرا این امر در تقابل کامل با این اندیشهء پست مدرن قرار داد که نهایت آنچه میتوان به دست آورد فهمی توصیفی از جهان است."