ملخص الجهاز:
"کچویان این گفتمانها را گفتمانی متجددانه آن هم از نوع ناب آن،یعنی گفتمان مابعد تجددگرایی،دانسته است؛«ما در این گفتمانها با هویتی روبهرو هستیم که برپایهء خودبنیادی ذاتیاش تحدید به هویت تجدد را نیز مانعی بر سر تظاهرات خویش میبیند و به دنبال وضعی است که در آن از امکانهای گستردهای برای انتخاب برخوردار باشد».
فیلسوفان پیشامدرن نیز این انسان خارج از تاریخ را تصور میکردند؛با این تفاوت که آنها انسان کامل را درنظر میگرفتند،اما فیلسوفان مدرن انسان نازل را؛ بنابراین اندیشهء ماکیا ولی معرف گسست در تاریخ و مبین نگاهی جدید در جهان است.
درصورتیکه هویت دانشجوی علوم اجتماعی،هویتی دینی و مؤمنانه و برپایهء منطق ین و از باب تعبد باشد و نه انتخابی از سر خودبنیادی که مدنی لباس دین بپوشد و دین را فقط چند صباحی ترجیح دهد،علوم اجتماعی را در فضایی خواهد دید که هیچ ارتباطی با جامعهء خود ندارد و با جهان او و«بود» او در تعارض و تناقض است."